Herbie Hancock - Then And Now: The Definitive Herbie Hancock

Jan de Jeu | 30 oktober 2008
Zo langzamerhand krijg ik het gevoel dat 2008 echt het Herbie Hancock jaar is. De onderscheidingen vliegen hem om de oren; Grammy Award, album van het jaar, artiest van het jaar etc. Voor de platenmaatschappij een mooie gelegenheid om een overzichtsalbum – het eerste van deze markante musicus/componist – uit te brengen.

Herbie Hancock, Then And Now: The Definitive Herbie HancockGegeven het feit dat Hancock op inmiddels alweer 68-jarige leeftijd nog steeds voldoende interessante nieuwe albums uitbrengt vind ik een terugblik persoonlijk nog veel te vroeg. En om die selectie dan vervolgens te betitelen als ‘The Definitive Herbie Hancock’ is al helemaal prematuur te noemen.

Wat overigens niet wegneemt dat de in totaal elf geselecteerde composities + bonus track wel een mooi beeld van Herbie’s carrière geven. Uiteraard kun je strijden over de vraag of van een bepaald album nu juist dit nummer en niet dat andere nummer gekozen moest worden maar dat het hier gaat om een aantal mooie highlights staat buiten kijf. Ook al zullen de echte jazz puristen misschien aanvoeren dat er wel erg veel nummers opstaan waarin Herbie buiten de gebaande paden van de jazz gaat. Het meest recente wapenfeit op dat gebied – The Joni Letters, het album dat een Grammy kreeg – is zelfs dubbel vertegenwoordigd. Allereerst in de vorm van het door Corinne Bailey Rae gezongen River en als afsluiter van het album een live uitvoering van ditzelfde nummer - gezongen door Joni Mitchell zelf, met Marcus Miller op bas - dat nog niet eerder op CD uitgebracht is. Ook de van een DVD afkomstige live uitvoering van Rockit, met Terri Lyne Carrington achter het drumstel, is nooit eerder op CD uitgebracht.

Het album begint echter met twee selecties waarin een nog jeugdige Herbie te horen is. Het titelnummer van Maiden Voyage uit 1965 gevolgd door het van het album Empyream Isles afkomstige Cantaloupe Island. Twee wat rustiger albums op Blue Note waarop Herbie samenspeelt met o.a. trompettist Freddie Hubbard en de ritmesectie van Miles Davis bestaande uit Ron Carter op bas en Tony Williams op drums. Van een ander favoriet album van mij, Head Hunters, zijn zowel Chameleon als het overbekende Watermelon Man opgenomen. Daarnaast schuiven mensen als Stevie Wonder (St.Louis Blues) Bobby McFerrin (Chan’s Song) en Damien Rice & Lisa Hannigan (Don’t Explain) door het beeld.

Al met al een feest van herkenning voor zijn fans en een uitstekend album voor diegenen die de brede muzikale wereld van Herbie Hancock willen leren kennen.

Format: CD 0602517809666
Label: Verve