Roy Haynes Quartet - Out Of The Afternoon

Jan de Jeu | 26 juni 2008

Inmiddels is Roy Haynes de tachtig gepasseerd maar nog steeds is hij actief als drummer en bandleider. Speakers Corner brengt nu een re-issue op 180 gram vinyl van een mooie ruimtelijke, door Rudy van Gelder in 1962 gemaakte, opname voor het album ‘Out Of The Afternoon’ waarop hij te horen is met zijn kwartet dat verder bestaat uit Tommy Flanagan op piano, Henry Grimes op bas en Rahsaan Roland Kirk die tenorsax, stritch, manzello en diverse fluiten bespeelt.

Roy Hanes Quartet - Out Of The AfternoonHoewel de band de naam draagt van de drummer, is de man die de show steelt onbetwist multi-instrumentalist Kirk. Hij mag dan blind zijn maar dat is op geen enkele manier uit zijn spel af te leiden. De man speelt af en toe zelfs twee of drie instrumenten tegelijk.

Direct in het eerste nummer Moon Ray komen zijn tenor en manzello - met het karakter van een altsax - al aan de beurt terwijl ook het heerlijk lichtvoetige spel van Flanagan hier te beluisteren is. In de opener van kant twee - Snap Crackle, één van de drie eigen composities van Haynes - presteert Kirk het zelfs om via één van zijn neusgaten een fluit aan te blazen en iets later het geluid van de fluit te combineren met wat hij noemt ‘neurien in de keel’. Zijn spel maakt ook een ballad als If I Should Lose You al snel tot een up tempo compositie.

Het enige echt langzame nummer is de afsluiter Some Other Spring. Maar dan is in Long Wharf - een up tempo gespeelde herinnering van Haynes aan zijn jeugd in Boston - ieder lid van het kwartet al tot het uiterste van zijn kunnen gegaan. Met een swingende Tommy Flanagan, een stuwende Roy Haynes en een Henry Grimes die - uitzonderlijk in deze periode - een gestreken bas passage ten gehore brengt.

Met prachtige arrangementen van veelal bekende songs een aanwinst voor de collectie van iedere jazzliefhebber.