REVIEW

Handel – Messiah

Jan Luijsterburg | 05 juni 2008

Een reconstructie van Handel’s Messiah in de vorm waarin het oratorium in 1742 in Dublin in première ging. De uitvoering door het Schotse Dunedin Consort & Players en solisten onder leiding van John Butt uit 2006 is een veelbekroond hoogtepunt in de catalogus van Linn Records. Nu is er naast de twee hybride SACD’s en diverse downloadformaten ook een editie op drie schijven 180 grams vinyl verschenen.

Handel – MessiahDit is pas de eerste klassieke LP die op Linn Records verschijnt. En dat terwijl naast jazz klassieke muziek de kern van de catalogus uitmaakt en de oorsprong van het label gelegen is in de zwarte schijven. Anno 1984 vonden de technici van Linn namelijk dat het ontbrak aan geschikt demonstratiemateriaal voor hun Sondek LP12 platenspeler.

Het begon allemaal met Carol Kidd’s debuutalbum en het fantastische A Walk Across the Rooftops van The Blue Nile. Linn loopt tegenwoordig voorop in digital stream spelers en levert bijbehorende downloads in superkwaliteit, maar is haar oorsprong niet vergeten. Mede natuurlijk dank zij de hernieuwde populariteit van platen en platenspelers.

Deze uitgave is warm aanbevolen voor iedereen die graag iets moois op zijn platenspeler legt en die niet gruwt bij het idee te moeten luisteren naar bij voorbeeld de Mattheuspassie. De uitvoering is het resultaat van diepgaand onderzoek naar de omstandigheden waarin de eerste uitvoering van het populaire oratorium plaats vond.

Georg Friedrich Händel (1685–1759) bracht het grootste deel van zijn leven door in Engeland, waar zijn naam verbasterd werd tot George Frideric Handel. Ook de Messiah had niet echt een vaste vorm. Handel paste de muziek aan naar de omstandigheden: de beschikbare instrumenten en de specifieke kwaliteiten of tekortkomingen van de solisten. Daarbij schroomde hij niet om een compleet gedeelte te schrappen of te vervangen door een ander. Natuurlijk niet het fameuze Hallelujah, dat het tweede deel, over het passieverhaal, besluit. Hoe dat in Dublin in zijn werk ging is beschreven door John Butt in een informatieve toelichting in het begeleidend boekje op 12” formaat dat ook in de fraaie doos te vinden is.

Het Dunedin Consort is een barokensemble van formaat, vergelijkbaar met Ton Koopman’s orkest of de Bachvereniging. Ook de solisten zijn uitmuntend. Opvallend is dat de muziek ongekend fris klinkt, bijna modern. Enkele momenten lijken zowaar sprekend op Philip Glass(!), realiseerde ik me voor het eerst. De opname is natuurlijk voorbeeldig, transparant en sfeervol tegelijk, waarbij de teksten opvallend goed te volgen zijn. Een prachtige uitgave.


Aanvullende informatie:
George Frideric Handel – Massiah; Dublin Version, 1742
Dunedin Consort & Players
John Butt (conductor), Co-artistic Director
Susan Hamilton (soprano), Co-artistic Director
Nicholas Mulroy (tenor)
Matthew Brook (bass)
Annie Gill (mezzo soprano)
Clare Wilkinson (alto)
Heather Cairncross (alto)
Edward Caswell (bass)
Speelduur: 138 minuten
Label: Linn Records 


EDITORS' CHOICE