U2 - The Joshua Tree: Deluxe Edition

Jan Luijsterburg | 27 december 2007

Een verjaardag van een klassiek album wordt steeds vaker gevierd met een mooie heruitgave. Bij gelegenheid van 20 jaar Joshua Tree, de studie van U2 naar het begrip Amerika die de band definitief haar megastatus bracht, gebeurt dat met maar liefst vier edities. Het album, geremasterd op CD dan wel dubbelelpee, aangevuld met een CD met bonus-materiaal, en als summum de veruit te prefereren Deluxe Edition: een mooie doos met boek, fotokaarten, de twee CD’s en een DVD toe.

U2 - The Joshua Tree: Deluxe EditionBedoeling van zo’n uitgave is dat mensen die het album al jaren koesteren het nu opnieuw aanschaffen, en dat liefst zonder zich bekocht te voelen. Mijn inschatting is dat dit doel ruimschoots bereikt moet kunnen worden. De doelgroep kent het album, dus daar hoef ik niets meer over te zeggen. Ik loop maar even een voor een de inhoud van de doos door, opdat u weet wat u krijgt voor uw geld.

Allereerst het remasterde album. Cruciale vraag is dan natuurlijk: en, klinkt het beter? Nou, dat mag je wel stellen. Tjonge wat was die originele CD dan beroerd, als een MP3tje met wel heel bescheiden bitrate. De diepe bassen geheel in isolement, de rest iel. Wat een verademing is dan deze nieuwe versie. Een mooi bewijs dat goed geluid niet zozeer in de geluidsdrager gezocht moet worden, maar veeleer in hetgeen erop vastgelegd wordt. Ik hoor veel details die eerder onhoorbaar waren in een nieuw, organisch geheel . Een enorme verrijking, die op zichzelf al de hernieuwde aanschaf waard is.

De CD met bonusmateriaal wordt voor een flink deel gevuld met de B-kantjes van de vier singles die van het album getrokken werden. Dat zijn veel nummers, want alle singles verschenen als EP, met twee nummers op de B-kant (de 7”singles dienden op 33 toeren gedraaid te worden). Niet verbazingwekkend dat ook hier de geluidskwaliteit spectaculair verbeterd is, en er zitten bijzonder goede nummers tussen. De CD wordt verder aangevuld met niet eerder verschenen outtakes. In de meeste gevallen is wel te begrijpen waarom de nummers niet op het album terecht gekomen zijn. Soms zijn ze minder interessant, soms passen ze gewoon niet bij de rest.

U2 - The Joshua Tree: Deluxe Edition

De DVD bestaat uit drie onderdelen: een concert, een documentaire en videoclips. Het concert, opgenomen in Parijs op 4 juli 1987 in de Hippodrome de Vincennes, bestaat uit 18 nummers, waaronder ruim de helft van de tracks van het album The Joshua Tree. Een mooi, degelijk U2 concert, sober opgenomen, nog zonder het visuele spektakelwerk dat later het handelsmerk van de band zou worden. De documentaire is niet meer dan een verzameling van het beschikbare beeldmateriaal van U2 in Amerika, waaronder de videoclips van de hitsingles. Twee alternatieve versies van clips zijn apart toegevoegd, net als de opnamen van de Joshua tree fotosessies van Anton Corbijn, in de woestijn.

De schijfjes zijn fraai, maar het is natuurlijk ook leuk iets moois in handen te hebben. Wat dat aspect betreft is deze uitgave echt likkebaarden geblazen; de oude CD verbleekt ook in dit opzicht als aftands broddelwerk. Hier wordt het fotowerk van Corbijn echt recht gedaan. Als je de zwarte doos opendoet tref je als eerste een schitterend, in harde kaft gebonden boekje. Naast veel foto’s zijn er persoonlijke toelichtingen en gedachten over het album van de bandleden, inclusief producers. Een apart mapje bevat vijf schitterende fotoafdrukken. De schijfjes zelf zitten verpakt in drie kartonnen varianten op de oorspronkelijke LP hoes, maar nu dus wel mooi verzorgd. Een prachtig hebbeding kortom voor de velen die dit album al 20 jaar koesteren.

Speelduur: CD: 50:08 + 57:12; DVD: 2 uur 35 minuten, beeld 4:3, geluid stereo.
Label: Island
Distributie: Universal