Ex drummer

Jan Luijsterburg | 20 september 2007

Het gebeurt niet vaak, maar op deze DVD is de making of documentaire net zo leuk als de film zelf. En geheel in stijl: regisseur Koen Mortier kraakt zichzelf en zijn film tot de grond toe af en zijn cast doet een flinke duit in het zakje. Gespeelde zelfspot en walging zijn niet voor niets de kern van het schrijverschap van Herman Brusselmans, op wiens boek deze film gebaseerd is. Een op hilarische wijze ingesmeerde observatie van de verziekte smerigheid van alledag.

Ex drummerOf dan toch in ieder geval van de losers die we volgen in Ex drummer, het slotdeel van de trilogie Plotseling gebeurde er niets, die verder bestaat uit de boeken Ex schrijver en Ex minnaar.

Als alter ego van de schrijver fungeert Dries. Hij wordt benaderd door een punkband die op zoek is naar een drummer. Het moet wel iemand zijn met een handicap, want de bassist heeft een stijve arm, de zanger slist en de gitarist is doof. Het feit dat Dries niet kan drummen wordt als handicap geaccepteerd, en zo kan hij aan de slag met zijn studie naar het leven van losers, stof voor een nieuw boek. Daarbij ontpopt hij zich als een groot intrigant; alles wat hij doet of zegt ontaardt in ruzie.

Dat het leven van de lanterfantende sukkelaars niet normaal verloopt wordt op filmische wijze geïllustreerd. Ze fietsen achteruit en lopen over het plafond.

Verder is het ‘gewoon’ de glamourloze versie van de rock ‘n’ roll lifestyle wat de klok slaat. Inclusief de onderlinge rivaliteit, toelevend naar de rockrally van Leffinge, waar The Feminists, zoals de punkband door Dries gedoopt is, het moet opnemen tegen onder meer de bands Six Million Jews en Harry Mulisch.

Subtiliteit is niet de meest in het oog springende eigenschap van deze film. Zo politiek incorrect als maar mogelijk is worden vrouwen, homoseksuelen en gehandicapten, om slechts enkele groepen te noemen, op groteske wijze doorlopend geschoffeerd. Zo over the top dat de puberale vuilspuiterij, zowel verbaal als fysiek, met veel pies, poep en bloed, in ieder de eerste helft van de film vooral op de lachspieren werkt. Hoe grof ook, echt verontrustend wordt het nooit. De prachtige West-Vlaamse tongval maakt de aanwezigheid van een Nederlandse ondertiteling voor doven geen overbodige luxe. Daarop staat ook aangegeven welke muziek wanneer klinkt. Als je een viool hoort en er staat pianomuziek, is dat behoorlijk grappig, maar dan toch vooral voor niet-doven.

Ex drummer

Een van de grote kwaliteiten van de film is dat de beleving van een enerverend popconcert overtuigend in beelden vastgelegd wordt. De razende punkmuziek van The Feminists wordt in het echt gespeeld door The Millionaires, terwijl Harry Mulisch door Flip Kowlier ingevuld wordt, onder meer met het fantastische `De Grotste Lul van ’t Stad’. Dat de drummer niet zou kunnen drummen, tja, dat weet hij goed te verhullen. Helaas werd de soundtrack-CD die als extra met de DVD meegeleverd wordt niet beschikbaar gesteld aan de recensent, maar de film bekijkend kan dat bijna niet anders zijn dan een prachtplaatje.

Belgie, 2007
Speelduur: 101 minuten
Regie en scenario: Koen Mortier, naar de roman van Herman Brusselmans