The science of sleep

Jan Luijsterburg | 12 juli 2007

Dromen doe je als je slaapt, maar soms lijkt het alsof het ook kan terwijl je naar een film kijkt. The Science of Sleep is een film als een droom. Er gebeuren rare dingen, de logica van alledag is ver te zoeken, en je indrukken van overdag worden via een kolkende maalstroom van beelden verwerkt zodat je de volgende dag weer verder kunt.

Michel Gondry werd beroemd als maker van artistieke videoclips voor onder meer Bjork, Beck en The White Stripes. Net als collega’s Spike Jonze en Anton Corbijn maakte hij de overstap naar speelfilms. Een verdere overeenkomst met Jonze is dat hij zich aanvankelijk baseerde op scenario’s van Charlie Kaufman, een fenomeen met een exuberante fantasie, dat doorbrak met het fenomenale Being John Malkovich. Gondry maakte Human Nature en het succesvolle Eternal Sunshine of the Spotless Mind naar scripts van Kaufman, alvorens nu met The Science of Sleep voor het eerst een eigen scenario als uitgangspunt te nemen. Hierin steekt hij qua uitzinnige fantasie Kaufman naar de kroon, terwijl de overeenkomsten met Being John Malkovich opvallend zijn. De werksituatie bij een bedrijfje dat kalenders maakt doet bijvoorbeeld sterk denken aan etage 9Âœ waar de poppenspeler in die film gaat werken.

StĂ©phane (Gael GarcĂ­a Bernal) gaat er werken als hij na het overlijden van zijn vader uit Mexico terugkeert naar Parijs. Hij wordt stiekem verliefd op zijn buurmeisje StĂ©phanie (Charlotte Gainsbourg) en het heeft heel wat voeten in aarde voor zij kennis kan maken met de fantasiewereld die StĂ©phane in zijn appartement creeert. In een geknutselde televisiestudio maakt hij bizarre programma’s die hem helpen zijn saaie en vaak verwarrende leven te verdragen, een soort van onderbewuste waarin de logica van alledag geen rol speelt. Zoals hij in de opname van “StĂ©phane TV” waarmee de film opent al aangeeft gaat het hem om het ‘bouwen’ van dromen.

Om van The Science of Sleep te kunnen genieten moet je wat zaken uit kunnen zetten, bijvoorbeeld de verwachting van een logisch samenhangend verhaal, psychologische verklaringen of realisme. Kinderlijk genieten van vaak expres knullig uitgevoerde visuele grapjes, je overgeven aan fantasieen, dat zijn voorwaarden om mee te kunnen gaan met Gondry, die naar verluid veel uit zijn eigen leven geput heeft bij het samenstellen van dit visueel duizelingwekkend vormgegeven verhaal.

Dit hele bijzondere liefdesverhaal staat in goede kwaliteit op de DVD, helaas zonder toevoeging van achtergrondmateriaal of andere extraatjes.

Frankrijk, 2006
Speelduur: 105 minuten