Rossini - La Gazza Ladra

Ferd Op de Coul | 12 juli 2007

Met ‘La Gazza Ladra’ of ‘De diefachtige ekster’ componeerde Gioacchino Rossini in 1817 een typisch ‘melodrama’, een opera dus waarin zowel ernst, humor als lyrisch-romantische episoden elkaar afwisselen en in balans houden. Deze vroege opera van Rossini is onlangs door ArtHaus uitgebracht als live televisie recording van de Keulse Opera.

Muzikaal en scenisch een productie om door een ringetje te halen. Geen modernistische praktijken, of op de actualiteit van onze bizarre samenleving geente toespelingen. Hoe zou het ook kunnen met een libretto naar een destijds in Frankrijk overweldigend succesvol theaterstuk van de nu totaal vergeten Theodore Bauduin d ‘Aubigny; een stuk, waarin een onschuldige dienstbode ter dood veroordeeld wordt wegens diefstal en verduistering van tafelzilver van haar welgestelde broodheer. Hoe de – zilveren – vork aan de steel zit, verraadt de titel van deze komisch-dramatische opera;  niet het meisje, maar een slimme ekster, altijd in voor blinkende buit, blijkt uiteindelijk de dader… Het komt dus allemaal goed, uiteindelijk.

Voor het echter zover is, lopen intriges door dit verhaal heen, in een soort Biedermeyer-enscènering van ontwerper Mauro Pagano en regisseur Michael Hampe, die daarmee de sfeer en de moralistische en juridische miskleunen van die tijd rond 1800 vermoedelijk vrij raak getroffen hebben. Het stuk kan ook bedoeld zijn als theatrale openbare les in ‘normen en waarden’, in die dagen. Hoe dan ook, Rossini heeft met veel esprit muziek gecomponeerd bij dit melodrama, waar de vonken af spatten ook in dramatisch opzicht.

Het is er allemaal: de  beroemde ouverture natuurlijk, rappe en lyrische aria’s en ensembles, de puntige orkestratie, die typisch Rossiniaanse vaart en mousserende crescendi. Met de fameuze sopraan Ileana Cotrubas als het onschuldige dienstmeisje en vooral als ensembleteam uitstekende solisten, is deze productie in alle opzichten een succes. Het stereogeluid is niet optimaal, maar de ‘general noise’ van zo´n zaal-tv-registratie heeft ook haar charme.

La Gazza Ladra, opera van G. Rossini.
Solisten, koor van de Keulse Opera en het  Guerzenich Orchester Keulen.
Dirigent: Bruno Bartoletti.