Norfolk & Western - The Unsung Colony

Jan Luijsterburg | 07 juni 2007

De nieuwe CD van Norfolk & Western verscheen al oktober vorig jaar in Amerika. Hier is hij nu ook al weer een tijdje uit. Al een tijdje ligt hij te rijpen in mijn CD-speler. Daar wordt deze prachtige kamer-popmuziek alleen maar beter van.

Norfolk & Western - The Unsung ColonyEerder werd hier al het album Dusk in Cold Parlours vol lof besproken. The Unsung Colony verschilt niet hemelsbreed, maar er is wel een tendens naar een iets groter geluid. De ingetogen singer songwriter lyriek loopt soms uit in grootse crescendi, compleet met strijkers en blazers. De oorspronkelijke kern van de band, singer-songwriter Adam Selzer, met zijn karakteristiek weemoedige fluisterstem, geeft compositorisch en instrumentaal steeds meer ruimte aan anderen, met name Rachel Blumberg (slagwerk, piano, zang en schilderijen) en Peter Broderick (arrangementen en tal van instrumenten).

Breekbare Amerikana die liefhebbers van bands als Sparklehorse, Lambchop of Calexico zich niet mogen laten ontgaan. Banjo, steelgitaar, accordeon en zingende zaag, maar als de blazers toeslaan is het af en toe net ons aller Kift. Bepaald geen rock’n’roll, ook al dient de elektrische scheurgitaar regelmatig een stevige dosis peper toe. Ook zijn er prachtig sfeervolle filmmuziekachtige stukjes, waarbij ook een stukje echte soundtrackmuziek van Nino Rota uit La dolce vita.

Het album is zorgvuldig opgebouwd, neemt je mee in een wonderlijke, geheel eigen wereld. Geef het even de tijd, en de werking is zoet en verslavend. Je reinste prachtmuziek, die daarbij ook nog eens heel fraai opgenomen is.

12 tracks, 47:20
Label: Hush records
Distributie: De Konkurrent