Händel - Admeto

Ferd Op de Coul | 16 mei 2007

Händel heeft in diverse opera’s de “menselijke” karakters en eigenschappen van de klassieke Griekse goden en helden muziekdramatisch met grote verbeeldingskracht tot leven gewekt. Door en door bedorven, perfide, maar ook levenslustige, zachtmoedige of vredelievende personages bevolken de mythen die grote Griekse of Romeinse dichters als Homerus, Euripides, Virgilius of Ovidius tot leven hebben gewekt.

Tientallen componisten vóór en na Handel hebben ook gretig in klassieke drama’s en komedies gegrasduind. Resultaat: honderden opera’s, topstukken zowel als totaal vergeten muziekdrama’ s.

Dramaturgen en regisseurs  menen tegenwoordig deze in de oudheid gesitueerde werken te kunnen visualiseren met eigentijdse ensceneringen, wat per definitie tot mislukken is gedoemd, op een enkele,   soms parodistische, uitzondering na.  Tot welke artistiek onacceptabele mislukkingen dat kan leiden, heeft o.a. de recente Mozart-cyclus van de Nederlandse Opera bewezen.

Ook Admeto, een van Handels langste Londense opera’s, uit 1727, is niet aan zo’n “modernisering”  ontkomen, met alle gevolgen van dien voor deze muziekdramatische setting van Euripides’ “Alkeste”, hetzelfde drama als opera, waar later met name Gluck mee triomfeerde. Helaas is déze dvd/cd-set  van de Händel Festspiele in ’s componisten geboortestad Halle weer een gemiste kans, los van het feit dat de opera zo’n netwerk is van intriges en dramatische zijsprongen, dat een enscenering, hoe dan ook, vrijwel onbegonnen werk is.  Op dat punt is deze poging dus wèl gedurfd en moedig,  al is de visuele uitkomst  onuitstaanbaar.  Fantasie kan de als countertenor begonnen regisseur Axel Köhler intussen niet worden ontzegd, om dit van intriges doorregen werk vrijwel geheel in een moderne hospitaalambiance te plaatsen. Dat is genoeg om die gapende kloof tussen Handels authentieke barokmuziek en deze enscenering als volstrekt misplaatst te beschouwen. Het zou trouwens te ver voeren om de dramatische intriges van het stuk hier ook nog eens uit de doeken te doen.

De muziek – “sec” is bij de twee dvd’s van de voorstelling in Halle op 2 cd’s in het doosje gevoegd.  En klinkt, inclusief de “general noise” van het theater, heel goed, met name de altus Matthias Rexroth als Admeto en de sopraan Romelia Lichtenstein als overtuigende Alceste, zij het met iets te veel vibrato.
Ook de overige rollen voldoen aan hoge eisen.  Het Händelfestspielorchester Halle musiceert prima onder Howard Arman. De cd’s klinken aan de droge kant, wat waarschijnlijk aan de akoestiek ligt.

“Admeto” opera van GF Handel.
Solisten en Händelfestspielorchester Halle olv Howard Arman.