A Wonderful Night in Split

Jan Luijsterburg | 29 maart 2007

De oudejaarsavond in Split die in deze film getoond wordt ‘wonderful’ noemen is een uiting van zwarte humor, een fenomeen dat zich niet beperkt tot de titel. Drie parallel verlopende liefdesverhalen met fatale afloop, en overal is drugs in het spel. Zwart is ook de vorm, met ook wat wit (anders zie je niks) maar nergens kleur. Het debuut van de Kroatische filmmaker Arsen Anton Ostojic zit knap in elkaar en ziet er stijlvol uit, maar stemt ondanks alle humor uiteindelijk bepaald niet vrolijk.

A Wonderful Night in SplitKruispunt van de verhalen is het marktplein van Split, waar voorafgaand aan het vuurwerk een muzikaal optreden plaatsvindt van plaatselijke ster Dino Dvornik. Na een introductie belanden we bij een buitengewoon triest liefdeskoppel. Een verlopen oud-militair vrijt met de weduwe van zijn oude kameraad. Ze weet tijdens het neuken nog het fornuis te bedienen, anders branden de koolrolletjes aan. Gewoon een kwestie van de tafel waar ze op neergelegd is een eindje opschuiven. Heeft als bijkomend voordeel dat haar minnaar niet met zijn hoofd tegen de lampenkap stoot.

Na de buitengewoon plastisch verbeelde seks, waarvan het zoontje van de vrouw getuige is, moet de man dringend weg, en wel naar München. Daar is zij niet blij mee, zo op oudejaarsavond. Hij moet echter nodig een leveringetje verzorgen voor een louche dealer. De reis loopt al snel mis. Terug bij de vriendin ontvangt het zoontje hem met een pistool.

In het tweede verhaal ziet een aan heroïne verslaafd meisje zich, ondanks welgestelde ouders, genoodzaakt zich te prostitueren. De depressieve Amerikaanse matroos waarmee ze opgescheept wordt (gespeeld door de Amerikaanse rapper Coolio) heeft echter andere zorgen. Verteerd door liefdesverdriet wil hij een eind aan zijn leven maken, maar het ontbreekt hem aan durf. Terwijl zijn collega’s onder aan het raam de vorderingen van hun vriend proberen te volgen vindt hij de moed alsnog door het gesprek met het meisje.

A Wonderful Night in Split

Hierna lijkt het derde stel een wonder van geluk en harmonie. De uitgesproken wens van het meisje nog dit jaar ontmaagd te worden stemt haar geliefde tot vreugde, maar brengt tevens praktische problemen met zich mee. Enerzijds het vinden van een geschikte locatie, anderzijds de confrontatie met een erectieprobleem ten gevolge van zijn drugsverleden. Daarbij komt dat het meisje eerst wat LSD met hem wil gebruiken, terwijl hij juist probeert van de dope af te komen. De trip ontspoort op klassieke wijze, want van LSD ga je vliegen.

Als gezegd, aan zwarte humor geen gebrek. De vraag is alleen waartoe, met welke bedoeling. De mensen hebben weinig houvast in het leven, emotionele puinhoop alom, zoveel is wel duidelijk. Lachen om hoe de mensen onafwendbaar hun einde door eigen toedoen tegemoet gaan is echter een wel erg cynische bezigheid. Het zorgt ervoor dat je met een kil gevoel achterblijft na het kijken van deze film. Compassie hebben met de tragische personages is hier blijkbaar een gepasseerd station. Dan realiseer je dat dit onder alle humor eigenlijk een buitengewoon verontrustende en trieste film is.

Kroatie, 2004
Speelduur: 97 minuten
Regie: Arsen Anton Ostojic