My Beautiful Laundrette

Jan Luijsterburg | 08 februari 2007

Londen is een broeinest voor etnische, sociale en ideologische conflicten. Dat was in 1985 onder Thatcher, toen deze film gemaakt werd, wellicht nog meer het geval dan tegenwoordig. De jonge Pakistaan Omar ervaart het aan den lijve als hij probeert een succesvol bedrijf te maken van de wasserij die hij voor zijn oom runt. Een klassieker van Stephen Frears naar een script van Hanif Kureishi, nu eindelijk ook in het Nederlands taalgebied op DVD verschenen.

My Beautiful LaundretteOmar woont met zijn zieke vader, een intellectueel die totaal afgeknapt is door de positie die hij in de Engelse samenleving toebedeeld kreeg. Oom Nasser is een heel ander type: een gewiekste en behoorlijk maffioos opererend kapitalistje. Hij heeft een waar legertje meelopers om zich heen en laat zich overal vergezellen door zijn vriendin, terwijl vrouwlief thuiszit. Omar gaat voor hem werken. Helemaal onderaan de ladder bevalt het niet; het poetsen van de auto’s voor Nasser en zijn vrienden is hem toch te min. Nasser geeft hem daarom de leiding over een vervallen wasserij.

Ondertussen is Omar zijn jeugdvriend Johnny tegen het lijf gelopen. Die is omringd door extreem rechtse vriendjes, die het contact tussen de twee niet gemakkelijk maken. Johnny gaat desondanks helpen de wasserette een grondige make-over te geven: het wordt een waar paradijsje, voor zover een wasserette dat kan zijn dan. De liefdesrelatie die opbloeit tussen Omar en Johnny wordt haast terloops behandeld. De onbeholpen pogingen van Omar’s familie hem aan een vrouw te helpen komen hierdoor wel in een ander perspectief te staan.

Als een andere oom door Johnny’s vrienden te grazen wordt genomen voor de wasserette is Johnny gedwongen te kiezen. De liefde wint, maar de klappen zijn hard en de pijn intens.

My Beautiful Laundrette is primair een sociaal georienteerde film. Alles is bedoeld om het leven in de door het bewind van Thatcher verziekte samenleving te beschrijven. Consequentie is dat de psychologische uitwerking minder aandacht kreeg. Het vlakke acteren van de hoofdrolspelers, met de permanente brede glimlach van Gordon Warnecke, helpt daarbij niet om diep betrokken te raken. Misschien wordt hierdoor echter wel extra duidelijk dat de strekking van het verhaal verder gaat dan het persoonlijke drama.

De film is de eerste in zijn soort: er zijn sindsdien veel films over de multi-culturele problematiek gemaakt. Ook de keuze om homoseksualiteit een bijrol te geven was bijzonder: als er homoseksuele relaties in films voorkomen is dat meestal meteen het hoofdthema, niet een toevallige bijkomstigheid. In die zin was de film ook een doorbraak in de door ‘coming out’ thematiek overheerste gay cinema. Ruim 20 jaar na dato staat de film nog als een huis. Jammer dat achtergrondinformatie in de vorm van bonusmateriaal ontbreekt op deze sober uitgevoerde DVD.

Aanvullende gegevens:
VK, 1985
Speelduur: 93 minuten