Loreena McKennit - An Ancient Muse

Eric de Boer | 07 december 2006

Tell me, o Muse, of those who travelled far and wide… Deze tekst vindt de luisteraar op de nieuwe cd van Loreena. Net uitgebracht op haar eigen label Quinlan Road label, maakt dit haar negende studioalbum. De distributie ligt in de handen van Univarsal Music. Haar fans, mijzelf incluis, hebben zo’n acht lange jaren moeten wachten op dit album, sinds “The Book of Secrets”, met als enige troost de dubbel-cd “Live in Paris & Toronto”, die feilloos weergeeft hoe Loreena live haar studiokunsten kan waarmaken.

De tekst aan de binnenkant van het begeleidende boekje slaat op de zoektocht van Loreena om de Kelten na te volgen in hun vroegere uitwaai over de aarde. Dankbaar maakt ze gebruik van de hedendaagse middelen om alle uithoeken van de wereld te bezoeken, om stukjes vergane glorie te achterhalen van een eens zo sterk volk. Logisch dat ze terecht komt in Turkije, Griekenland, China, Cuba, Amerika en niet te vergeten haar thuisland Engeland. Niet zo logisch zijn de invloeden die de landen op haar muziek hebben, als luisteraar wordt je getrakteerd op een ware mengelmoes van muzieksoorten! Is dit nou vervelend? Nee, helemaal niet!!! Zelden heb ik artiesten zo in staat gezien om een samenhangend geheel van diverse stijlen mooi te combineren. Daar komt nog een prachtige productie bij, tevens in handen van de meesteres zélf! Hoe moeilijk moet het niet geweest zijn om alle instrumenten, ondersteunend voor de dromerige zangstem van Loreena af te mixen? En er zijn veel instrumenten gebruikt, door heel erg veel verschillende musici op diverse plaatsen over de hele wereld. En om aan haar queeste trouw te blijven, originele instrumenten. Waar wordt nog gebruik gemaakt van echte Hurdy-Gurdy’s, zithers, Ierse Uilleann pipes, Griekse bouzouki’s, lieren, luiten, accordeons, harpen, violen in alle soorten en maten, cello, bassen en ga zo maar door.

De kenners zullen zeker weer smullen van dit nieuwe album, de vergelijking gaat het meest op voor haar cd’s “Parallel Dreams” en borduurt voort op “The Book of Secrets”. Loreena evolueert, gaat dieper en blijft zichzelf. De bekende intro`s, instrumentale nummers, ze staan er allemaal op. Verhalend gezongen teksten. De altijd warme atmosfeer. Persoonlijke favorieten zijn The Gates of Istanbul, Caravanserai en Beneath a Phyrgian Sky. Maar de overige tracks doen hier niet voor onder, integendeel.

Zoekt u nog het ideale kerstgeschenk, of gunt u uzelf gewoon een warme muziek cd? Ik raad “An Ancient Muse” blind aan, het liefst ondersteund door een knetterend haardvuur, een warme deken en een goed glas met vulling van uw keuze! Het zal niet voor niets zijn dat dit album in de winter uitkomt… Voor meer informatie en vrijblijvend luisteren naar Loreena, surf naar www.quinlanroad.com, waar u in 14(!) talen alles kunt nalezen over Loreena’s albums. Deze cd kunt u kopen bij de betere cd-zaken. Hij is zijn geld dubbel en dwars waard.