My Morning Jacket - Okonokos

Jan Luijsterburg | 07 december 2006

“Groot in Nederland”, zo werd My Morning Jacket uit Tennessee aanvankelijk in eigen land aangeduid. Hun debuutalbum The Tennessee Fire was alleen hier een hit, want iedereen viel voor de hoge, melancholisch galmende stem van Jim James en de aandoenlijke pogingen tot rocken. De concertregistratie Okonokos laat zien en horen dat de band inmiddels behoorlijk groot geworden is met breed uitgemeten countryrock, maar gelukkig nog altijd met die stem.

Okonokos verscheen in drie formaten: als dubbel-CD, op vier schijven vinyl en als DVD. Kosten nog moeite zijn gespaard om er iets moois van te maken. Het concert wordt gepresenteerd als een raamvertelling, waar we eerst in een vreemd Victoriaans feest terechtkomen, met een personage het concert gaan bezoeken om vervolgens bloederig door een beer – My Morning Jacket heeft iets met beren – verorberd te worden. Het podium is aangekleed als een oerwoud, fraai uitgelicht door Marc Brickman, bekend van Pink Floyd live shows. Ook voor de surround geluidmix, mastering en beeldregie werden beroemdheden ingezet.

Het resultaat is zoals je kunt verwachten: gedegen, groots en glossy. Ondanks dat de beleving hierdoor totaal anders is dan de technisch verre van perfecte concerten die ik zelf van de band zag in de tijd dat ze nog geregeld door Nederland tourde, is de essentie niet helemaal weggefotoshopt. De band is goed op dreef, en er gaat zelfs wel eens iets mis.

In de geluidmix liggen stem en gitaar van James er dik bovenop. De rest van de band wordt hierdoor soms gedegradeerd tot een wat diffuse ondergrond. Nu is de stem van Jim James ook de belangrijkste attractie in dit park, een stel aanstekelijke gitaarriffs niet te na gesproken. Daarom vind ik het persoonlijk wat jammer dat de nadruk ligt op breed uitgesponnen, nogal bombastisch gitaarwerk, dat met name de tweede helft van het concert wat saai maakt. Platblazen heeft zijn beperkingen.

Juist de momenten dat James in zijn eentje op het podium staat en nagenoeg zonder begeleiding een desolaat oergevoel tot uiting brengt vind ik veruit de meest emotionerende momenten van My Morning Jacket - nooit vergeet ik de totaal verstilde opname die de VPRO ooit maakte voor het programma Lola da Musica van James in zijn eentje in een verlaten parkeergarage. Dat kippenvelgevoel krijg ik tijdens deze set, hoe gedreven gespeeld ook, jammer genoeg nergens. Ik verlang kortom naar een rommelige akoestische soloplaat van Jim James, maar daar lijkt zijn ambitie niet te liggen.

Speelduur: 2 uur
Label: ATO/RCA/Sony/BMG
Distributie: Rough Trade