Lexus LS460 Mark Levinson

Klokzuivere Lexus

Zijn de nieuwe Lexus topmodellen LS460 en LS600H de meest verfijnde limousines die je kunt kopen? Het zal in elk geval niet veel schelen. Naast een 8-versnellingsautomaat en een systeem dat de auto automatisch voor je parkeert – het moet niet gekker worden – is een van de belangrijke troefkaarten een klokzuiver klinkend audiosysteem. Vanzelfsprekend was de vaste partner Mark Levinson daarvoor verantwoordelijk.

Je kunt wel een boek schrijven over alle geavanceerde snufjes die in de nieuwe Lexus LS460 en zijn ‘hybride’ broeder LS600H zijn verwerkt. Maar daar willen we het nu niet over hebben. Behalve dan misschien dat al die aandacht voor zelfs de kleinste details meehelpt om de beide Lexus limousines tot misschien wel de stilste auto’s ter wereld te maken. Dat vergroot niet alleen het rijcomfort, maar is vooral ook erg fijn als ze je toevallig vragen om een passend hoogwaardige geluidsinstallatie voor de Lexus te ontwikkelen. Precies het verzoek dat traditionele partner Mark Levinson kreeg.

Het resultaat – zo kunnen we na een eerste kennismaking onthullen – is meer dan geslaagd te noemen. Om dat fijntjes te onderstrepen, heeft Mark Levinson het trouwens niet langer over een Premium Sound Audio System, maar beschikt de meest verwende LS460- en LS600H rijder over een Reference Sound Audio System. Het bijpassende prijskaartje – vanaf 119 mille – mag er natuurlijk ook zijn.
Maar eerst even een ‘zijstapje’. De Lexus techneuten ontwierpen namelijk een onderstel en interieur dat totale rust uitstraalt. Alles wordt afgewerkt met hoogwaardige en dempende materialen. Zodat geen ongewenste resonanties en reflecties optreden.

Vervolgens vlocht Mark Levinson daar een zeldzaam geraffineerd surround systeem doorheen dat tot in de finesses inspeelt op de akoestische eigenschappen van de rijdende luisterruimte. Of moet je van een mobiele bioscoop spreken? Achterin klapt namelijk een 9 inch beeldscherm uit het plafond. Elektrisch bediend, vanzelfsprekend.
Hoe dan ook, naar het schijnt, zijn ze al jaren bezig om het allemaal gladjes te laten werken. Uiteindelijk is de LS460 een heus visitekaartje voor het top-audiomerk. Inderdaad bewijst de luisterproef dat deze installatie in de autowereld maar heel weinig concurrentie te dulden heeft. Het is zelfs de vraag of er op dit moment voor de ‘audiofiel’ een betere bestaat.


Niet naar te luisteren

Voor we de techniek induiken, eerst de praktijkervaringen. Omdat we de luistersessies met de nieuwe Venice plaat ‘Amsterdam’ nog vers in het geheugen hebben, zit tijdens ons bezoek aan de Autosalon van Parijs in onze binnenzak een CD zoals die door de producenten van ‘Amsterdam’ voor ons is gebrand. Van de oorspronkelijke opnamen. We zijn benieuwd of we de subtiele verschillen met de uiteindelijk CD kunnen horen, zoals dat op een goede huisinstallatie wel lukt.

De Japanse gastheren hebben al op ons gerekend en leveren ons naar de LS460, die in Parijs zijn debuut viert. We sluiten de Lexus deur achter ons en constateren dat die eerst met een soort kluisdeur effect dicht zoeft, om zich vervolgens letterlijk in de sponningen te zuigen voor een optimale afdichting. Bij de overburen – nota bene Audi – begint net een uiterst lawaaierige presentatie van hun nieuwe R8 sportwagen. Achter het geïsoleerde Japanse glas krijgen we er weinig van mee.



Onze CD gaat in de speler. En al na luttele seconden weten we: niet naar te luisteren. Door ervaring wijs geworden, weten we ook waar het waarschijnlijk aan ligt: de afstelling. Op het aanraakbeeldscherm navigeren we naar de ‘audio’ en ‘DSP’ instellingen en… inderdaad… er blijkt ons iemand vooraf te zijn gegaan die kennelijk meent dat het absolute hoogtepunt van luistergenot bestaat uit bonkende bassen die de ramen zowat doen opbollen.






EDITORS' CHOICE