REVIEW

Tom Beek - White & Blue

Jan de Jeu | 29 juni 2006

Tom Beek heeft meegespeeld op zo’n vijftig cd´s als bandlid van onder andere Michiel Borstlap en Pitch Pine Project. Niet eerder bracht hij echter een cd uit als componist, bandleider en producent. Het is een gevarieerd album geworden met daarop elf uiteenlopende nummers waaronder zes eigen composities.

tom van beek - white & blueEén daarvan is het openingsnummer; de titelsong die verwijst naar Tom’s bruiloft op Curaçao waar vrouw Genieke in het wit, en hij in het lichtblauw gekleed was.

Nummer twee is het welhaast doodgespeelde ‘Caravan’, hier echter in een 7/8 maat waardoor het heerlijk swingt. In het daarop volgende ‘Mr. DJ’, wederom een eigen compositie, met een groovende bassist Jeroen Vierdag en drummer Marcel Serierse.
Mijn favoriet is Wayne Shorter’s ‘Midnight in Carlotta’s Hair’ met de gestopte trompet van Jan van Duikeren. Tom’s ‘Under The Sun’ is heerlijk relaxte latin waarna een moderne versie van Satie’s ‘Gnossienne nr. 4 opgedragen is aan de piano spelende opa van Beek.

In een aantal nummers is de tekstloos zingende stem van Wies Ingwersen te horen zoals in het funky nummer ‘Marathon’. Niets ten nadele van de fraaie stem maar voor mijn smaak wordt het daarmee iets te zoet. Martijn van Iterson schittert in dit nummer op gitaar. De ballad ‘Away’ begint met prachtig pianospel van Karel Boehlee waarna Beek een brug slaat naar de wel heel fraaie bassolo van Jeroen Vierdag. ‘Grand Central’ plaatst trombonist Ilja Reijngoud in de spotlight.

Gezamenlijk presenteren de blazers een heerlijk swingende impressie van het hectische New York. In ‘Treasure’ komt de sfeer van het openingsnummer weer terug waarna ‘Darn That Dream’ soulful afsluit met de stem van Lodewijk van Gorp.






EDITORS' CHOICE