REVIEW

Berlioz - Grande Messe des Morts

Ferd Op de Coul | 04 mei 2006
Stel: Joop van den Ende zou besluiten om in plaats van de zoveelste musical, in de Amsterdamse “Arena”, de RAI of “Carré ” eens een “serieus” concert te financieren en organiseren en daarvoor op welgekozen advies het Te Deum of de Grande Messe des Morts (Requiem) van Hector Berlioz te programmeren, dan zou hij zo’n mega-ruimte artistiek en commercieel prima benutten.

BerliozZulke massaal bezette meesterwerken zouden, met vooraf een uitgekiende publiciteitscampagne, beslist tot de verbeelding spreken van duizenden fervente muziekliefhebbers en wie weet, talrijke nieuwsgierigen…
Zo’n spectaculair mega-concert zou best een enorme publiekstrekker kunnen zijn, maar of grossiers in kitscherig gebakken luchtmusicals daarvan te overtuigen zijn is vers twee.

Het “kostenplaatje” zou mee kunnen vallen, ondanks lange artistieke en logistieke planning en voorbereiding. Daar staat het ontbreken van spectaculaire showtechnieken, glitterkostuums en -decors tegenover. Hoewel: een 300-koppig orkest en massa-koren plus nog vier ruimtelijk opgestelde kleine fanfares naast eventuele akoestisch noodzakelijke elektronische ingrepen vormen grote, maar met tv- en dvd-opnamen te compenseren, investeringen. Bovendien zou het “brood en spelen” -imago van Van den Ende c.s. met zo’n “klassiek concert” aardig kunnen worden opgepoetst.

Waarom is die Van den Ende nooit eens op het idee gekomen een échte opera in de Arena neer te zetten in plaats van afgrijselijke musicalaftreksels die nogook godbetere “Aida” heten of “Carmen”…?

Dit soort bedenkingen kwamen in mij op tijdens het bekijken en beluisteren van Berlioz’ “Grande Messe des Morts” op dvd, in een fraaie en magistrale vertolking onder leiding van de Britse Berlioz- (en Sibelius-) specialist, dirigent Sir Colin Davis.

Een vertolking die staat als een huis, in een optimale bezetting en een gedreven muzikale leiding van Sir Colin Davis, die de enkele zwakke plekken van dit meesterwerk volstrekt doet vergeten. De beeldregie is uitstekend in het fraaie decor van de Regensburger Dom. De klank is ruim voldoende al is het surround-relief niet optimaal.


Aanvullende informatie:

“Grande Messe des Morts”, Op.5 , H.Berlioz. Keith Lewis, tenor, Beiers Radio Symfonie Orkest. Beiers Radio Koor, ingestudeerd door Herwig Saffert. Dirigent: Sir Colin Davis. Opname van concert in de Dom van Regensburg. 1989. dvd-video, PCM Stereo. 162 min. ArtHaus Musik.

EDITORS' CHOICE