Paolo Conte Live Arena di Verona

Jan de Jeu | 26 januari 2006

De arena van Verona is een prachtige historische plek voor een openlucht concert. Uiteraard hebben alle groten uit de opera wereld er gestaan, maar ook menig popartiest heeft het genoegen mogen smaken in deze ambiance op te treden. Paolo Conte heeft die ervaring op 26 juli 2005 gedurende het aldaar jaarlijks terugkerende jazzfestival.

Paolo ConteFoto’s in het boekwerkje dat de op locatie opgenomen dubbel CD vergezelt – er is ook een DVD van het concert te koop - tonen een tot de nok gevulde arena met relaxt uitziende, zomers geklede mensen. Dat is bij het beluisteren van het album ook de sfeer die overkomt. Een ondanks de massaliteit intieme ambiance met een fluisterende, zingende, neuriende, scatttende, zwoegende, schreeuwende, swingende Conte die het publiek van begin tot eind weet te boeien.

Hij klinkt eigenlijk hetzelfde als op één van zijn vele studio CD’s; een man met zijn piano, spelend voor zichzelf; één met zijn – zoals altijd zelfgeschreven – muziek. Weinig anderen zijn in staat om op gelijke wijze in een nummer de spanning op te bouwen als deze notariszoon. Luister maar eens naar nummer zeven Alle prese con una verde milonga.

Maar dan zijn er al zes nummers gedraaid. Waaronder de opener, de enige nieuwe, nog niet eerder uitgebrachte song; Cuanta Pasión. Overigens ook het enige nummer dat niet tijdens het concert opgenomen is. Dat optreden begint pas met nummer twee; La donna d’inverno. Het publiek applaudisseert en meteen is de ‘openheid’ van de arena te horen. Een openheid die later het geluid soms lichtelijk doet ‘verwaaien’ zonder dat dit overigens echt storend werkt. Vervolgens is een mooi opgenomen marimba te horen waarna diverse blazers invallen alvorens hernieuwd applaus – maar ditmaal luider – op niet mis te verstane wijze de komst van Paolo aankondigt. Het tweede nummer – ik ben al jaren een Conte fan - is één van mijn favorieten; Sparring Partner.

Paolo Conte

Daarna volgt het ene succesnummer na het andere ; Come-di, Elegia….. Het overbekende Sotto le stelle del jazz met daarin de eerste Engelstalige – en daarmee te begrijpen - woorden, uiteraard in die prachtige Italiaanse tongval; `I Whisper I Love You, I Whisper I Love You ...`. Ook op CD twee komen oude bekenden voorbij zoals een prachtige uitvoering van Max. Op energieke wijze stuwt de Italiaanse advocaat zijn virtuoze begeleiders door alle vierentwintig nummers. En toch is het geen lange zit. Integendeel, net als het publiek in Verona blijf ook ik gevangen in de sfeer van het optreden. Zelfs wanneer als toegift aan het eind van CD twee voor de tweede maal Via con me voorbij komt. U weet wel, dat nummer dat bierbrouwer Brand enige tijd gebruikte in een bier commercial en dat dus iedereen kent. In deze uptempo versie galmt het publiek het refrein mee; ‘It’s wonderful, It’s wonderful’. Daarmee onbedoeld een eindoordeel over deze dubbel CD gevend.

Format: 2 CD 5051011130427
Label: Platinum, Warner Music Group