Picture Of Heath

Jan de Jeu | 13 oktober 2005

Chet Baker, de trompettist die aanvankelijk bij Charlie Parker en Gerry Mulligan speelde, was in de vijftiger jaren beroemd om zijn warme, relaxte zachte toon die veel weg had van de wijze waarop Miles Davis in die periode zijn geluid vorm gaf. Later raakte zijn spel beïnvloed door mensen als Russ Freeman, Johnny Mandel, Jack Montrose, Bob Zieff en Dick Twardzik waardoor zijn muziek rijker werd.

Chet Baker-Art Pepper Sextet; Picture Of HeathOp deze LP is zijn toon bijtender en zijn attack sterker. Art Pepper, die jarenlang solist in de band van Stan Kenton was, en beïnvloed is door Charlie Parker en Lee Konitz, heeft een geheel eigen stijl ontwikkeld die het best tot uitdrukking komt in de twee nummers op deze LP die van zijn hand zijn; "Minor-Yours"en "Tynan Tyme". Het sextet bestaat tijdens deze sessie verder nog uit Phil Urso op tenor die eerder in Chet’s quintet speelde, en de ritmesectie die afkomstig is van bassist Curtis Counce’s groep. Naast Counce is Lawrence Merable te horen op drums en Carl Perkins op piano.

De op 31 oktober 1956 opgenomen sessie werd voor het eerst uitgebracht in 1957 onder de titel "Playboys", met op de hoes een foto van een pinup model.

Omdat deze naam te veel associaties opriep met het populaire Amerikaanse mannenblad is het album in 1961 heruitgebracht onder de titel "Picture Of Heath".

In de geschiedenis van de jazz zijn een aantal fraaie combinaties van trompet en altsax aan te wijzen. Dizzy Gillespie / Charlie Parker, Charlie Parker / Miles Davis, Clifford Brown / Lou Donaldson zijn daarvan waarschijnlijk de meest tot de verbeelding sprekende voorbeelden. Op deze LP wordt duidelijk dat ook het duo Chet Baker / Art Pepper in dit rijtje thuishoort. Zowel de twee door Pepper geschreven en gearrangeerde nummers als de overige songs van de hand van Jimmy Heath bieden het sextet alle gelegenheid om een dynamisch en swingend stuk muziek te presenteren dat aantrekkelijk is voor zowel de echte bop liefhebber als de fan van mainstream jazz.

Voor deze bij Pallas in Duitsland op 180 gram vinyl geperste re-issue is gebruik gemaakt van de originele analoge mono master tapes die bij Capitol Studios gemasterd zijn door Ron McMaster. Het resultaat is een prachtig klinkende opname die niet alleen weer eens aantoont hoe goed de kwaliteit van oude mono opnames kan zijn maar bij mij ook voor de zoveelste maal de vraag op doet komen of ik niet toch over moet gaan tot de aanschaf van een extra armbuis met mono element voor mijn VPI JMW 9.

Aanvullende informatie
Format: 180 gram virgin vinyl, Pacific Jazz Cat. No: PJ-18
Label: Pure Pleasure Records Limited