Händel - Teseo

Ferd Op de Coul | 08 september 2005

Spetterende uitvoeringen van minder bekende opera’s van George Frederic Handel, zoals "Teseo" (Theseus) uit 1713, kom je niet vaak tegen in het opera-repertoire op dvd. Maar ditmaal is het raak, want dit opus heeft, ondanks een drakerig dramatisch gegeven, toch op veel andere weinig opwindende barok-opera’s voor, dat er behalve sterke vokale prestaties, ook grote expressieve acteer-vermogens worden gevergd van de vijf belangrijkste personages in deze opera.

“Teseo” opera van HandelLibrettist Niccolo Haym werkte voor dit opus de "tragédie lyrique" "Tésée" van Philippe Quinault om, waar Lully al eerder, in 1675, een opera op had gecomponeerd. Het verhaal gaat dat Handel zijn nieuwe opera voor het Londense Haymarket Theatre in grote haast op papier heeft gezet, behoorlijk schrappend in de tekst van Haym., Niettemin kwam hij toch met een volwaardige opera op de proppen.
Muzikaal is er beslist veel te genieten: er is een rijk en veelzijdig vokaal palet aan prachtige aria’s en ariosi, en mooie ensembles. De recitatieven staan nu eens niet op zichzelf als "parlandi" waarmee het dramatisch verloop van de handeling als het ware aan-een gesmeed worden, maar ze zijn muzikaal versmolten met de aria’s en andere gezongen partijen. Persoonlijk vind ik jammer dat Handel voor alle rollen, de mannen en vrouwen, uitsluitend sopranen en hoge contra-tenoren heeft ingezet. Het tegenwicht van tenoren, baritons en bassen zou vermoedelijk aan deze prachtige muziek andere dramatischedimensies hebben verleend dan nu het geval is. Ook het ontbreken van koren, immers Handels sterkste troef, is een gemis.

Veel wordt vergoed door de voortreffelijke prestaties van Sharon Rostore-Zamir als Agilea, Maria Riccarda Wesseling als Medea, Miriam Meyer als Clizio, Jacek Laszczkowski als Teseo, Martin Wölfel als Egeo en Thomas Diestler als Arcone.

Prachtig, vitaal en puntig is het Berlijnse barokorkest "Lautten Compagney Berlin" met dirigent Wolfgang Kaschtner in de bak van het Slottheater Potsdam. De mise- en scène is rijk en tevens sober en de regie van Axel Köhler is, afgezien van enkele wat statische momenten, verbeeldingsvol en afwisselend. Beeld- en geluidskwaliteit zijn prima.

Aanvullende informatie
"Teseo" opera in 5 aktes, G.F.Handel.
Opn. 11 juli 2004 in Schlosstheater Neues Palais" Sanssouci Potsdam.