Bolshoi Ballet - Spartacus

Ferd Op de Coul | 14 juli 2005

Zelfs wie niet tot de fanatieke liefhebbers van de danskunst behoort, zal de formidabele vertolking van Khatsjaturian’s ballet “Spartacus” door een keur van solisten en ensembles van het Moskouse Bolshoi Theater een fascinerende ervaring vinden. Iedereen kent althans een deel van de muziek, mede dank zij de televisieserie “The Onedin Line”, waarin vooral het meeslepende adagio een klassieke hit werd in de jaren zeventig of daaromtrent..

Bolshoi Ballet - SpartacusDeze uitvoering van “Spartacus” op dvd is een opname uit 1990 dus een voorstelling volgens de beste tradities van het Bolshoi Ballet in zijn meest pure en spectaculaire vorm. De Moskouse groep werd toen nog niet door de grote rivalen van het Mariijinski Theater van St. Petersburg belaagd, wat tegenwoordig wel het geval is. Zeker nu het Bolshoi Theater wegens ingrijpende restauratie en uitbreiding voor pak weg drie jaar dicht gaat, zal de reputatie van het theater in Moskou ongetwijfeld een gevoelige impasse moeten overleven.

Ofschoon de muziek van Khatsjaturian vrij traditioneel is en nogal wat stoplappen bevat, getuigt zij wel van groot vakmanschap, een kleurrijke instrumentale “lay-out” en niet op de laatste plaats natuurlijk van een sterke dansante “puls” en ritmische bevlogenheid, waarbij en passant toch ook veelvuldig van gepassioneerde romantische en lyrische episoden sprake is. De enscenering van deze voorstelling is groots, meeslepend en spectaculair. Die kwalificaties gelden ook de verrichtingen van de superieure stersolisten en ensembles in dit ballet met als hoofdpersoon de gladiator Spartacus, vol spanning en viriel gedanst door Irek Mukhamedov. Ook Aleksandr Vetrov als Crassus, de gracieuze Lyudmilla Semennyaka als Phrygia en Maria Bilova als Aegina maken enorme indruk door hun magnifieke en schijnbaar moeiteloze dansante virtuositeit. Mooi zijn enscenering en de kostuums van Simon Virsaladze, een entourage waarin de prachtige grote ensembles van Bolshoi indrukwekkend zijn geregisseerd. Het Bolshoi Theater Orkest wordt gedirigeerd door Algis Zhuraitis. Met deze productie voegt ArtHaus Musik weer een mooie loot aan haar balletrepertoire toe.

Spartacus, ballet van Nikolai Volkov,
choreografie Yuri Grigorovitch
muziek: Aram Khatchaturian.