REVIEW

Verdi - Macbeth

Ferd Op de Coul | 02 juni 2005

Als een opera-produktie uit 1972 – opname van het Glyndebourne Festival van dat jaar, pas na ruim 30 jaar in een "verdoeking" op dvd wordt uitgebracht en bovendien zowel muzikaal als theatraal voldoet aan zeer hoge kwaliteitsnormen, dan is beslist van een "historische opname" sprake. Het werk in kwestie – in dit geval "Macbeth", naar Shakespeare’s monumentale Schotse koningsdrama – is een uitgave van Arthaus Musik en het mooie van deze uitgave is dat zowel de audio- als beeldkwaliteit nog up-to-date is.

Imponerende MacbethHet stuk speelt in de Middeleeuwen in Schotland in een sfeer van duistere mysteries, desolate landschappen en ontoegankelijke burchten en die sfeer moet natuurlijk totaal gevrijwaard blijven van actualiseringen of modernismen in welke vorm dan ook. Gelukkig hebben regisseur Emanuele Luzzati noch producent Michael Hadsjimischev zich daaraan bezondigd. De toeschouwer wordt aldus in die fraai bezonken en in die mysterieuze onheilspellendheid doordrenkte sfeer betrokken bij de sinistere daden van Lady Macbeth en haar echtgenoot om het koningschap met moord en doodslag te verwerven en te legaliseren. Beiden balanceren tussen hallucinatie en waanzin als tot hen doordringt welke groteske puinhopen ze om zich heen geschapen hebben. De waarzeggende vrouwen, de heksen in de bergen, die hen tot hun misdaden hebben gebracht zijn in het drama van wezenlijk belang en dat heeft Verdi dan ook met geniale muzikale expressie vorm gegeven in een muziek die over de gehele lijn zo sterk is en geladen dat ze tot de beste partituren uit zijn gehele oeuvre kan worden gerekend.

De Griekse bariton Kostas Paskalis in de titelrol en de Britse dramatische sopraan Josephine Barstow, hier debuterend als Lady Macbeth, zijn in alle opzichten indrukwekkend. Lady Macbeth’s "slaapwandelscène" blijkt vooral door het onnadrukkelijke "naturel" uitermate suggestief gespeeld en expressief gezongen, al heeft deze sopraan in de hoogte van haar register een wat helle bijklank die niet altijd even weldadig klinkt. En Paskalis steelt vooral met de grote aria vol wanhoop en ontreddering: "Perfidi! All’ anglo contro me v’unite" de show. Ook de andere solisten James Morris, Keth Erwen, Rea Woodland en Ian Calis zijn uitstekend voor hun taken berekend. John Pritchard dirigeert het Londens Philharmonisch Orkest, the Glyndebourne Chorus and Ballet in deze prachtige productie.

Aanvullende informatie:
"Macbeth" opera van G. Verdi naar Shakespeares gelijknamige drama.
Glyndebourne Opera 1972.
Arthaus Musik,
pcm stereo.
Titels: d.f.gb.sp.
Regio code 0,
duur: 125 min.
dvd,
pict.format 4:3.


EDITORS' CHOICE