Eddie Henderson - Comin` Through

Jan de Jeu | 21 april 2005

Twee jaar nadat Eddie Henderson zijn doctoraal medicijnen behaalt sluit hij zich aan bij het sextet van Herbie Hancock. In deze experimentele fusion band bewijst hij zich prima thuis te voelen tijdens het spelen van funky grooves. Wanneer hij deze `Mwandishi band` drie jaar later weer verlaat neemt hij als leider met dezelfde bandleden twee fusion platen op - `Realisation` en `Inside Out` - die hem definitief op de fusionkaart zetten. Na een onderbreking van een half jaar bij Art Blakey`s Jazz Messengers neemt hij als leider opnieuw een viertal platen op. De eerste twee voor Blue Note en de volgende twee voor Capitol. De eerste van deze beide Capitol releases is getiteld `Comin Out` .

Eddie Henderson; Comin` ThroughDe opname vindt plaats in 1977 en naast Eddie Henderson, die ook op deze LP duidelijk laat horen dat hij beïnvloed is door zijn grote voorbeeld Miles Davis, spelen er klinkende namen op mee als Lee Ritenour op gitaar en ex-Miles Davis sideman Mtume op keyboards en conga`s. Vocalen zijn te horen van Patrice Rushen (keyboards, bas), Howard "Locksmith"King (drums), Philip Bailey (percussie) en een jonge, en op dat moment nog wat minder bekende, Dianne Reeves. De LP opent met misschien wel het bekendste jazzfunk nummer van Eddie; het opwindende, door Mtume geschreven, "Say You Will". Het langzamere "Open Eyes"klinkt een stuk gecontroleerder en hierin is ook Dianne Reeves te horen. "Morning Song"is één van de twee langzame nummers op de LP en hierin klinkt Eddie Henderson zoals ik hem het liefst hoor; mellow.

Ook in het laatste nummer van kant 1, "Movin`On", is het Henderson zelf die de show steelt. De funky track "Source" kent een simpele melodie en wordt gevolgd door "The Funk Surgeon" dat qua excitement slechts onder doet voor het eerste nummer van kant 1. "Beyond Forever" is in vergelijking met de overige tracks bijna orthodox te noemen terwijl "Connie", het tweede langzame nummer van de plaat, Eddie – tussen al het ritmische geweld - opnieuw de gelegenheid biedt om `in a mellow tone` te spelen. Heerlijk!

Eddie Henderson; Comin` Through

De fraaie heruitgave op 180 gram vinyl die hier centraal staat is de eerste release van het in mei 2004 gestartte Pure Pleasure Records. Het Engelse bedrijf is daarbij niet over een nacht ijs gegaan. De hoes, met originele liner notes, ziet er zeer verzorgd uit en ook de zwarte schijf zelf is met grote precisie vervaardigd. Dat is overigens gebeurd bij Pallas in Duitsland, terwijl de mastering van de originele mastertape uitgevoerd is bij het Amerikaanse Acoustech door Kevin Gray. Het resultaat wordt gekenmerkt door een geluidskwaliteit die gelijk staat aan vergelijkbare re-issues van gevestigde labels als Classic Records en Speakers Corner Records. Vinyl lives!

Format: 180 gram virgin vinyl, Capitol Cat. No: ST111671
Label: Pure Pleasure Records Limited
156 B Waldegrave Road