Roger Sessions - The Black Maskers & C. McPhee

Jan de Jeu | 17 februari 2005

Eerlijk gezegd zijn deze twee Amerikaanse componisten mij onbekend op het moment dat re-issue van Speakers Corner Records mij onder ogen komt. De naam Mercury staat echter garant voor een prima geluidskwaliteit dus dat op zich is al een reden om de schijf aan een nader onderzoek te onderwerpen. Voeg daarbij de toch wat minder gangbare muziek waarvoor Colin McPhee verantwoordelijk is en ik heb twee redenen om deze verzwaarde - 180 gram - versie op mijn draaitafel te doen belanden. Na de eerste luistersessie ben ik al blij dat ik de moeite genomen heb. Zoals ik al verwachtte is Tabuh-Tabuhan het meest bijzondere stuk van de twee.

Roger Sessions, The Black Maskers & Colin McPhee, Tabuh-TabuhanDe in 1900 in Montreal geboren Colin McPhee hoort in 1931 voor het eerst de in zijn land tot op dat moment nog nauwelijks bekende Balinese Gamelan muziek. Hij raakt hierdoor dermate gefascineerd dat hij besluit het eiland te bezoeken. Dat bezoek loopt uit tot een verblijf van jaren en pas in 1939 keert hij terug naar het westen.

Het in 1936 geschreven "Tabuh-Tabuhan: Toccata for Orchestra" is tegelijk het belangrijkste werk dat op zijn naam staat. Het is geschreven voor een traditioneel westers orkest met daarin, zoals de componist aangeeft, een "nuclear gamelan" bestaande uit twee piano`s, celesta, xylofoon, marimba en glockenspiel. De percussieve, kleurrijke muziek weet me van het begin tot het eind te boeien en roept beelden op aan "de gordel van smaragd".

Toch is ook de compositie waar de LP mee opent - "The Black Maskers" van Roger Sessions - speciaal in de zin dat het uit 1928 daterende stuk - het eerste grote succes van Sessions - absoluut niet beantwoordt aan mijn verwachtingspatroon. Het karakter is "on-Amerikaans". Invloeden van jazz en volksmuziek die zo vaak het werk van andere Amerikaanse componisten larderen of beĂŻnvloeden ontbreken bij deze - in zijn beginjaren door zijn leermeester Ernest Bloch sterk beĂŻnvloede - Roger Sessions volledig. In dit grote orkestrale werk worden prachtige melodieuze lijnen afgewisseld met overweldigende climaxen die de muziekliefhebber niet alleen in vervoering zullen brengen maar tevens de - niet geheel risicovrije - gelegenheid bieden om met name de dynamische kwaliteiten van de audio installatie ten volle te benutten.

De geluidskwaliteit van deze in januari en mei 1956 in het Eastman Theatre, Rochester, New York door C.R. Fine opgenomen LP is, zelfs afgemeten aan de zich toch al op hoog niveau bevindende Mercury standaard, uitzonderlijk goed. Niet voor niets is ook deze schijf te vinden op de lijst met referentie opnamen van het gezaghebbende Amerikaanse blad The Absolute Sound.

Aanvullende informatie
Format: 180 gram virgin vinyl Mercury SR-90103
Label: Speakers Corner Records