Mastodon – Leviathan

Michel Wanner | 16 december 2004

Derde ijzer in het vuur alweer van dit bombastische kwartet. Uit de restanten van - het in punk/hardcorekringen behoorlijk populaire – Today Is The Day begonnen drummer Brann Dailor en gitarist Bill Kelliher in januari 2000 aan een nieuwe start.

Mastodon – LeviathanDe muzikanten verhuisden vanuit Rochester (New York) naar Atlanta (Georgia). Daar ontmoetten ze bassist Troy Sanders en gitarist Brent Hines waarmee de line-up van Mastodon gestalte kreeg. Na flink repeteren werd de eerste demo in juni van dat jaar uitgebracht en direct kreeg de groep de kans flink te toeren waarbij zowat de gehele Amerikaanse oostkust werd aangedaan. Dit ging niet ongemerkt aan de labels voorbij en al snel werd Mastodon binnengehaald door Relapse Records.

De live-reputatie was enorm door de intensiteit van de shows en de ervarenheid van de bandleden. In augustus 2001 verscheen de mini-cd (EP) “Lifesblood”. Hierop was al duidelijk te horen dat de band niet in een hokje gestopt kon worden, want de stijl bleek behoorlijk eigenzinnig en origineel. De combinatie van hardcore, melodieuze gitaarrock, zware metal, hardcore en noise zorgden voor een uniek zeer kolossaal geluid. De sound van de groep wordt ook wel omschreven als ‘thundering musical muscle’ en dat dekt de lading volledig.

In mei 2002 verscheen de eerste volledige cd “Remission” en hiermee verwierf de groep direct wat meer bekendheid, onder andere door de videoclip van “March of the Fire Ants”. Ook met het schitterende artwork van de cd’s onderscheidt de groep zich van de massa.

Inmiddels is er dan “Leviathan”, het best geproduceerde en meest afwisselende kunstwerk tot nu toe. Wat direct opvalt, is de vage, maar op zich niet eens onlogische indeling van de cd. Het eerste nummer is “Blood and Thunder” en is verdeeld in 10 stukken (01 t/m 09) waardoor het tweede nummer wordt aangeduid als nummer 10. Die onderverdeling in 10 geldt ook voor de rest van de nummers. Omdat er relatief veel verschillende partijen in de songs zitten is het zo best handig zoeken naar een bepaald stuk in een nummer. De songs zelf zijn vrij lastig te definieren, net zoals de complete Mastodon-sound. Je moet het zelf ondergaan. Ondergaan ja, want hoewel gepromoot wordt dat de muziek – ondanks de heavyness - vrij toegankelijk is, zal het voor velen toch vrij zwaar verteerbare kost zijn. Let wel, ik vind het een prima cd met een aantal geweldige nummers, maar je moet er wel zin in hebben. Wat dat betreft zet je Mastodon niet zomaar eventjes op. Wie het besluit heeft genomen er eens even lekker voor te gaan zitten zal getrakteerd worden op een aantal zeer originele rifs en zangpartijen, maar ook mooie harmonieuze gitaarpartijen en waanzinnige drumritmes die een glimlach niet onderdrukt laten. Favorieten mijnerzijds zijn “Aqua Dementia”, “Blood and Thunder” en “Island”. Een mooie ontdekkingsreis voor de niet-conservatieve reizigers in muziek.

Mastodon – Leviathan

Niet geheel onopgemerkt in de scène kregen de vier bandleden onlangs de kans op als support-act te fungeren tijdens de Slayer/Slipknot-toernee. Een alleraardigste mogelijkheid om een visitekaartje af te geven natuurlijk.

10 tracks, 46:47
Label: Relapse
Distributie: Suburban