Happy Together

Jan Luijsterburg | 11 november 2004

Bij het bespreken van een DVD gaat het om twee vragen. De ene is of het een goede, mooie, interessante film betreft. De tweede of hij fatsoenlijk op een schijfje is gezet. Bij deze uitgave van Happy Together van Wong Kar-wai, al jaren een fenomeen in de kunstzinnige cinema, luidt het antwoord op deze twee vragen zeer verschillend.

Happy TogetherEerst maar de eerste vraag. De belangrijkste ergens, want een DVD kan technisch nog zo perfect zijn, als er een beroerde film op staat is het toch vergeefse moeite. Wel, Happy Together is fantastisch, een unieke film. Over de liefde.

Je hebt van die koppels die een leven lang samenleven zonder dat er iets speciaals voorvalt. Kabbelende beekjes. Het homostel in deze film is van een heel ander kaliber. Lai en Ho, gespeeld door de Chinese supersterren Leslie Cheung (die vorig jaar een eind aan zijn leven maakte) en Tony Leung, gaan van Hong-Kong naar Buenos Aires om hun relatie nieuw leven in te blazen. Je neemt echter altijd jezelf mee, dus ook daar aan de andere kant van de wereld kunnen ze niet met en niet zonder elkaar. Hoge pieken, diepe dalen, net zo onstuimig als de tango en de Iguazu-watervallen, twee Argentijnse fenomenen die regelmatig terugkeren in het verhaal. Opvallend is hoe de relatie tussen de twee mannen puur fysiek getoond wordt – veel vrijen en veel vechten – aan psychologiseren heeft de filmmaker duidelijk een broertje dood.

Wat deze filmhuishit uit 1997 echt bijzonder maakt is de poetische, quasi geïmproviseerde manier van vertellen. Sfeer is hier duidelijk belangrijker dan logica: het gaat om voelen, niet om denken. De muziek speelt een grote rol: naast tango’s opvallend veel Frank Zappa. Wong’s vaste cameraman Christopher Doyle haalt alles uit de kast om de sterk wisselende emoties te verbeelden. Melancholie voert daarbij de boventoon. Grauw zwart-wit, overbelicht of juist verzadigde kleuren, met een quasi slordig zwenkende camera en soms juist weer hypergestileerd – alle registers worden opengetrokken, dwars door elkaar.

Happy TogetherDes te tragischer is het – en dan kom ik bij de tweede vraag – dat de manier waarop de beelden op DVD gezet zijn geen recht doen aan de film. Het ergste is dat men gezondigd heeft tegen wat mij betreft een belangrijke regel: het in stand houden van het beeldformaat waarin de film origineel gemaakt is. Het komt gelukkig zelden meer voor, maar hier zijn toch weer rücksichtslos grote stukken van het oorspronkelijke widescreen (16:9) weggekapt om tot het oude televisieformaat 4:3 te komen. Alsof je de Nachtwacht verknipt omdat je nog een mooi lijstje had liggen, iets te klein maar dat is wel op te lossen. Veel halve hoofden derhalve. De zo zorgvuldig gecomponeerde beelden zijn volledig uit balans, je voelt doorlopend dat het niet klopt. Ik zat de geamputeerde delen van het beeld er gewoon bij te verzinnen af en toe. Dan is er ook nog een behoorlijk beschadigde kopie als bron gebruikt, zodat de film vol storende witte spikkels zit.

Happy TogetherWat een en ander extra pijnlijk maakt is dat er in het buitenland wèl gerestaureerde uitgaven, met de juiste aspect ratio uitgebracht zijn. Die DVD’s bevatten ook nog eens een substantiele bonus die wij moeten missen: Buenos Aires Zero Degrees, een documentaire van een uur over Wong Kar-Wai en het maken van Happy Together. Het is derhalve te hopen dat Homescreen deze misser binnen niet al te lange termijn goedmaakt met een adequate DVD van deze prachtige film. Ondertussen wachten we met spanning op de bioscooprelease van Wong Kar-Wai’s nieuwe, 2046, en op hoognodige DVD-uitgaven van zijn andere meesterwerken, als Fallen angels en Chungking Express.

Happy together (Cheun gwong tsa sit)
Hong Kong, 1997
Speelduur: 93 minuten