Joe Williams - Me And The Blues

Jan de Jeu | 24 juni 2004

Joe Williams wordt geboren in 1918 in Chicago. Zijn zangcarrière begint hij in een gospel quartet, waarna hij in de 30 er jaren belandt bij  Jimmy Noones en later bij Coleman Hawkins en Lionel Hampton. Zijn doorbraak komt eigenlijk pas wanneer hij in 1954 bij de band van Count Basie gaat zingen. Hun samenwerking zal tot 1961 duren maar ook in later jaren treedt hij regelmatig met ‘The Count’ op. Hij is één van de laatste echte big band zangers en voelt zich tot aan zijn overlijden in 1999 net zo thuis in de blues als in de jazz.

Joe Williams -  Me And The BluesDat is heel goed te horen op deze LP waar de bluestunes van Chicago’s Southside overgoten worden met een prachtig rijke big band sound waarin veel mainstream jazz elementen te herkennen zijn. Onder leiding van Oliver Nelson maken grote namen als de pianisten Hank Jones en Junior Mance, de trompettisten Thad Jones en Clark Terry, tenor saxofonisten Ben Webster en Seldon Powell, trombonisten Urbie Green en Jimmy Cleveland en niet te vergeten gitarist Kenny Burrell dat de band swingt van het eerste nummer ‘I’m Sticking With You’ tot het laatste ‘Hobo Flats’. Slow tempo swing wel te verstaan want up tempo stukken ontbreken hier. In de door Ray Hall in 1964 in Webster Hall, New York gemaakte opname is duidelijk te horen dat de volle, rijke, fluwelen stem van deze Amerikaanse bariton – die bij mij het beeld van een ‘Nat King Cole on steroids’ oproept - op dat moment op zijn top is. Die stem verleent overbekende nummers als ‘Workin’(Work Song), ‘Kansas City’ en het voor altijd met Billie Holiday geassocieerde ‘Good Morning Heartache’ een unieke persoonlijke glans die een vernieuwend effect heeft op deze songs. Een voorwaar niet geringe prestatie.

Maar ook in de andere – overigens fraai gearrangeerde - melodieen weet Joe Williams – niet te verwarren met Big Joe Williams – de emoties op krachtige wijze over te brengen – met als uitschieters het titelnummer ‘Me And The Blues’ en ‘Rocks In My Bed’ - waarbij de ‘all star’ bezetting met name als band excelleert. Voor korte solo’s is maar incidenteel ruimte waarbij met name de trompet van Clark Terry meermalen in positieve zin opvalt. Ook Ben Webster weet – met name in ‘Rocks In My Bed’ - de aandacht op zich te vestigen. Het resultaat is “foottappin’ and fingerlickin’ good” waarbij het vakmanschap van het audiofiele Duitse platenlabel Speakers Corner er garant voor staat dat alle kwaliteiten van de opname ook in deze re-issue op 180 gram virgin vinyl bewaard zijn gebleven en volledig tot uitdrukking komen. Een LP met louter hoogtepunten voor liefhebbers van het genre en derhalve een regelrechte aanrader.

Format: 180 gram virgin vinyl RCA Victor LSP-2879
Label:  Speakers Corner Records
Starkenbrook 4