De Wereldband - Lekker Warm

Luc van Gaans | 27 mei 2004

‘De wereldband’. Je moet wel zeker zijn van je zaak als je zo’n naam kiest voor je clubje. De wereldband bestaat uit wereldmuzikanten die muziek uit heel de wereld maakt. Kijk, dat geeft een verklaring.

De wereldbandOf de band in kwestie ook in die andere figuurlijke zin een wereldband is valt natuurlijk nog te bezien. De tijd zal het leren. Maar vooralsnog zijn ze hard op weg om met hun theatervoorstelling Nederland te veroveren. Onder leiding van figuurlijke grootheid Karel de Rooij (Mini van Maxi) wordt hard aan de weg getimmerd en de resultaten zijn hoorbaar op deze cd. Gewoon lekker warm!

Het zijn 6 muzikanten die hun conservatoriumstudie hebben volbracht en zichzelf, geheel in de lijn van Mini en Maxi, multi-instrumentalist mogen noemen. Karel de Rooij zal zich gelukkig prijzen dat hij met deze mensen werken mag. Maar andersom natuurlijk ook. Niet voor niets is de Rooij een boegbeeld geworden voor de muziek in het theater. En deze kennis wil hij nu niets liever dan overdragen op een nieuwe generatie nu hij en zijn compagnon hebben besloten te stoppen met spelen op de planken. Een zeer gevarieerde cd is het resultaat. Diverse traditionals uit diverse windstreken, evenals eigen composities in uiteenlopende stijlen passeren de revue. Goed gemusiceerd, verrassende melodieen en grappige teksten, alle ingredienten dus voor een gevarieerd theaterprogramma.

De titelsong, Lekker Warm, is een Surinaams liedje van de hand van Willem van Baarsen. Erg grappig, maar het legt wel 1 van de mindere kanten van de cd bloot. De tekst wordt net als sommige andere liedjes een beetje onecht gezongen. De uitspraak komt blikkerig over en te weinig authentiek om het echt overtuigend te maken. Dat is dan ook het gevaar met alleskunners zoals deze groep mensen. De dingen waar ze minder goed in zijn vallen op. Zo is ook de uitspraak in Ton & Mary niet Amerikaans. Jammer, maar mogelijk mis ik de clue. Ik sluit niets uit: vaak komt in het theater pas tot uitdrukking wat er nu precies wordt bedoeld. Dat moet haast wel, want dat de heren weten waar ze mee bezig zijn is ontegenzeggelijk een feit. Dat bewijzen ze met het instrumentale ‘Yerevan’ (van Oene van Geel). Een werkelijkwaar schitterende melodie in een wonderschoon arrangement. Het absolute muzikale hoogtepunt van de plaat. Het absolute dieptepunt is wat mij betreft de Sirba Twiet, een traditional over een kanariepiet. De één zal het leuk vinden, ik vind het flauw. Maar het onderstreept nog wel eens dat de wereldband van alle markten thuis is.

Als ik deze cd beluister kan het niet anders zijn dat op de planken alles nog beter tot zijn recht zal komen. Maar los daarvan zult u geen spijt hebben van deze muzikale bloemlezing. Het ligt gewoon leuk en lekker in het gehoor. En dat enkele liedje dat u misschien wat minder leuk vindt zapt u gewoon door, leve de techniek! Thuis kan dat, in het theater moet u blijven zitten. Hoewel me dat tijdens een optreden van de wereldband echt geen straf lijkt.

Speelduur: 57.41 minuten
Produktie: De Wereldband
De Haan Theaterzaken