Vibronics- Dubliftment

Timo Schuurbiers | 13 mei 2004

Een bont gezelschap van 8 zangers/zangeressen, instrumenten-bespelers, echo, synth freaks(Madu, Vitamin M, Stevie Splitz, Frankie Binns, Wayne McArthur, Boney L, Mark Iration en Richi Rootz), die met lekkere/strakke dub, mij als luisteraar meteen vrolijk stemmen.

Vibronics- DubliftmentIn 1995 werkt oprichter Steve Vibronics in een zeer beperkt uitgeruste studio(Atari computer, analoog casettedeck) aan de eerste noten van zijn toch wel impossante dub carrière. In 1996 voegt de band zich bij het label van de grondleggers van de dub in de UK: Zion Train. Deze keus legt de band geen windeieren, ze treden steeds vaker op. Onder andere op de vele Reggae festivals in Europa. Na `Outernational Dub Convention` en `Dub Italizer` is dit hun 3e studioalbum voor het Universal Egg label.
Ik kan geen slecht nummer op deze cd ontdekken en uitschieters zoals o.a. Red, Gold and Green, Highland Dub, Volcano en Sound Minded zijn zeker het vermelden waard. Steve heeft veel gevoel voor detail en dat merk je vooral terug in de niet-live-sounds op deze cd. Ik kan me zo indenken, dat hij na het Atari tijdperk zijn arsenaal aan computer hard-en software sterk heeft kunnen uitbreiden, waardoor er uiteraard veel meer mogelijk is geworden qua effecten.
Daarbij verveelt het abum geen moment en heeft Steve Vibronics een goed stel muzikanten gevonden die net als hem Dub als way of life hebben gekozen.

Vibronics- DubliftmentOp hun zeer overzichtelijke en informatieve website wordt ons verteld, dat ‘in het algemeen’ de dub wordt gemaakt om op grote sound systems te laten blazen/knallen. Het kan haast ook niet anders met zóveel diep in alle nummers. Kan je huiskamer-speaker het allemaal wel goed aan, wees dan op je hoede voor de buren…...van drie straten verderop. Je krijgt na het beluisteren van deze cd meer en meer zin om de zomer van 2004 te gaan beleven met al je vrienden en familie. Many dubs, one Love!

12 tracks: 48.01  min
Label: Universal Egg©
Distributie: Konkurrent