London Symphony Orchestra - Antal Dorati

Jan de Jeu | 22 april 2004

Respighi; The Birds, Brazilian Impressions
London Symphony Orchestra
Antal Dorati

Ottorino Respighi (Bologna 9 juli 1879 – Rome 18 april 1936) krijgt de eerste muzieklessen van zijn vader en studeert vervolgens in zijn geboortestad viool en altviool, later gevolgd door contrapunt en compositie. Wanneer hij gedurende de seizoenen 1900/1901 en 1901/1902 in St. Petersburg werkzaam is als eerste altist bij de Italiaanse opera ontmoet hij Rimski-Korssakov, bij wie hij zijn compositielessen voortzet.

ResphigiZijn stijl van componeren is een soort van Latijnse hommage aan deze Rimski-Korssakov, al zijn er eveneens sporen van Richard Strauss terug te vinden. Een componist waar Respighi grote bewondering voor had. Gedurende de laatste tien jaar van zijn leven richtte hij zich uitsluitend op het componeren, het geven van een masterclass compositie en het maken van grote concerttournees als pianist en dirigent van eigen werk.

Beide hier uitgevoerde werken, overigens niet de bekendste composities van Respighi, stammen uit 1927 en worden uitgevoerd door het London Symphony Orchestra onder leiding van de in Hongarije geboren Amerikaanse dirigent Antal Dorati. Voor deze opname steekt de Amerikaanse Mercury opname truck opnieuw de Atlantische Oceaan over om in de net buiten London gelegen Watford Town Hall in juli 1957 met drie microfoons een driekanaal opname te maken. Het overbrengen van het materiaal van tape naar disc gebeurt vervolgens met gebruikmaking van 200 Watt versterkers van McIntosh. Opnameleider is C.R.Fine en de productie is in handen van Wilma Cozart en Harold Lawrence.

De levendige impressies van Gli Ucelli (The Birds) vormen een constant wisselend tapijt van klanken dat prachtig tot uiting komt via deze Mercury opname. Het stuk bestaat uit vijf secties; een prelude en vier beschrijvende stukken die onderling niet aan elkaar gerelateerd zijn. Na de door Bernardo Pasquini geïnspireerde prelude volgt ‘De Duif’- naar Jacques de Gallot – waarin violen het schudden van de veren uitbeelden. Dan volgt ‘De Hen’ – naar Jean Philippe Rameau – met klarinetten die het klokkende keelgeluid imiteren. Een delicate fluit representeert ‘De Nachtegaal’ terwijl ‘De Koekoek’ – naar Pasquini – bedrijvig alterneert tussen fluit en hobo. Tijdens het luisteren wordt duidelijk dat de prelude eigenlijk gebouwd is op het thema van ‘De Koekoek’ en met het herhalen van de prelude komt het stuk tot een eind.

Respighi’s fascinatie met oude dansen en (o.a. Braziliaanse) volksmuziek is terug te horen in ‘Brazilian Impressions’. Hij brengt de zomer van 1927 door in dat land en legt zich vast tot het componeren van een Suite Brasiliana die hij een jaar later belooft uit te voeren met het Filharmonisch orkest. Direct na terugkomst in Italie begint hij enthousiast aan het werk maar door allerlei andere verplichtingen ziet hij zich genoodzaakt om het uiteindelijk in te korten van vijf naar drie delen. In juni 1928 brengt hij zijn ‘Impressioni Brasiliane’ en het wordt met enthousiasme ontvangen. ‘Notte Tropicale’ heeft alle betoverende magie die de componist ervaart tijdens zijn reizen tussen Rio en Tijuca. ‘Butantan’ ligt net buiten Sao Paulo. In het daar gelegen instituut worden slangen gehouden vanwege hun serum. De muziek schildert eerst de omgeving waarna er een overgang komt naar een soort van draaiend, kronkelend slangenthema. ‘Canzone e Danza’ is een fraaie finale waarin elementen van Braziliaanse zang en dans terugkeren.

Een prachtige, natuurlijk klinkende opname van twee boeiende werken. Wat wil een – klassieke - muziekliefhebber nog meer?

Format:  LP / 180 grams Vinyl / Mercury Living Presence; SR-90153
Label:  Speakers Corner Records