City of God

Jan Luijsterburg | 18 maart 2004

`Cidade de Deus` was in de jaren zestig een modelwijk van Rio de Janeiro, arm maar keurig. In korte tijd verpauperde de `stad van God` tot een beruchte favela, een van de gevaarlijkste krottenwijken ter wereld. Zwaarbewapende drugsbendes maken er de dienst uit. De leden worden steeds maar jonger - misschien omdat ze zo vroeg sterven.

City of GodRegisseurs Fernando Meirelles en Katia Lund baseerden hun film op het autobiografische boek van Paulo Lins, waarin een groot aantal jongens gevolgd wordt. Centraal staat de verlegen Buscapé, in de volksmond Raket genoemd, die nieuwsfotograaf wil worden en het verval van zijn buurt aan den lijve ondergaat. Ook de andere karakters zijn getooid met plastische bijnamen als Wortel en Biefstuk met friet. Dobbeltje is een wel hele harde killer. Al snel is hij bendeleider, en noemt zich dan Zé-tje. De teloorgang van de wijk wordt getoond in drie tijdsvakken, de jaren zestig, zeventig en tachtig, waarin de kleuren en de muziek steeds illustreren dat alles veranderd is. Bendes zijn er om met elkaar in oorlog te geraken.

Het verhaal is dieptriest, het geweld keihard en genadeloos, een uitweg is er niet. Het enorme succes dat de film had, zowel in eigen land als internationaal, is te danken aan de gelikte vorm, want triestigheid alleen, daar bereik je de mensen niet mee. Humor, een bijna videoclipachtig snelle montage, vol schrikeffecten, maken de film tot een meeslepende moderne film voor een groot publiek. Helemaal in de traditie van Quentin Tarentino, vergelijkbaar met de Mexicaanse film Amores Perros .

De makers haalden zich wel de kritiek op de hals van moraalridders die vinden dat de problematiek van armoede en verpaupering met sober, respectvol medeleven in beeld gebracht moet worden. Bovendien zou er misbruik gemaakt zijn van de jonge acteurs die in de sloppen gerekruteerd werden. De bijna een uur durende documentaire Oficina de Atores rekent op overtuigende wijze af met deze kritiek. Getoond wordt hoe zorgvuldig de acteurs opgeleid werden, en hoe de film al improviserend zijn uiteindelijke vorm kreeg. Juist door de spectaculaire vormgeving bereikte de film een groot publiek, dat daarmee geĂŻnformeerd werd over de gigantische problemen in de grote steden. Niet voor niets adviseerde de Braziliaanse president Lula da Silva, die de sloppenwijken weer keurig wil maken, iedereen naar de film te gaan kijken.

City of GodNaast de making of documentaire zijn op de DVD nog een paar helaas niet ondertitelde andere extra`s te vinden. Het betreft een korte vingeroefening voor Cidade de Deus, Palace II, een videoclip van de Braziliaanse techno-artiest Batacuda, een spottend animatiefilmpje over het feit dat City of God niet werd genomineerd voor een Oscar en een paar gesneuvelde scènes. Alles bij elkaar een rijkelijk gevulde, indrukwekkende DVD die geen liefhebber zich mag laten ontgaan.

Brazilie, Frankrijk, 2002
Speelduur hoofdfilm: 124 minuten
Regie: Fernando Meirelles, Katia Lund