Elvis Presley

Jan de Jeu | 01 december 2003

Elvis Presley - From Elvis In Memphis

Elvis PresleyEen bezoek aan de officiele Elvis Presley site, www.elvis.com , leert dat ‘The King’ 140 albums en singles op zijn naam heeft staan. De vraag doet zich dan ook voor waarom Speakers Corner Records uit dit immense oeuvre juist dit album gekozen heeft om in augustus 2003 opnieuw uit te brengen op 180 gram vinyl. Een mogelijk antwoord kan zijn dat dit specifieke album een echt collectors item is dat astronomische bedragen oplevert op de tweedehands markt en derhalve voor gewone fans en andere eenvoudige stervelingen inmiddels onbereikbaar geworden is. Een alternatieve verklaring is dat op deze LP één van Elvis’ grootste hits - het beroemde ‘In The Ghetto’ - een plek gevonden heeft. De ware reden ligt echter in de importantie van dit album, en die wordt pas duidelijk wanneer de carrière van Elvis wat nader onder de loep genomen wordt.

Als 19 jarige stapt hij in zijn woonplaats Memphis bij het plaatselijke Sun Records label binnen om zijn eerste plaat op te nemen. Een jaar later wordt zijn opname contract verkocht aan RCA Victor en wederom een jaar later, in 1956, is hij een internationale sensatie. Hij brengt plaat na plaat uit en zijn populariteit is immens. Hij maakt TV specials, verzorgt optredens in binnen- en buitenland en maakt films; 33 in totaal. Stilistisch raakt hij in die jaren echter steeds verder verwijderd van zijn vroege werk. Totdat hij veertien jaar na zijn platendebuut terugkeert naar Memphis. Na negen jaar met name mierzoete, in artistieke zin onbeduidende, soundtracks te hebben opgenomen ontstaat in 1969 in Chip Loman’s beroemde American Studio tezamen met de befaamde huis band het door Al Pachucki opgenomen album ‘From Elvis In Memphis’. Een LP die herinneringen oproept aan juist die allereerste legendarische Sun opnamen.

Elvis PresleyIk kan me niet herinneren of in 1969 het woord ‘funky’ al bestond. Maar de opening van het eerste nummer ‘Wearin’ That Loved On Look’ kan ik niet anders kenschetsen. Het is de eerste aankondiging van de artistieke comeback die Elvis met deze release maakt. Zijn stem klinkt hier voor het eerst donkerder en sterker. Jerry Butler zong ooit ‘Only The Strong Survive’ maar de Elvis mix van r&b en country klinkt in mijn oren overtuigender. De country song ‘I’ll Hold You In My Heart’ is voor mij blijvend verbonden met Anita Kerr maar eerlijk is eerlijk; Elvis legt er met zijn bluesy uitvoering meer emotie in. ‘Long Black Limousine’, over de ster die terugkeert naar zijn geboorteplaats, laat de ruige of liever gezegd ruwe Presley horen. ‘It Keeps Right On A-Hurtin’ is wederom zo’n echte country classic en in de interpretatie van Elvis een sterk nummer. Pop, blues, country en gospel; in veel nummers van deze plaat zijn mixes van deze stijlen te herkennen. Zo ook in het laatste nummer van kant één; ‘I’m Moving On. Het openingsnummer van kant twee – ‘Power Of My Love’ - is zoals de titel al suggereert; een krachtig en overtuigende mix van pop en blues. ‘Gentle On My Mind’ blijft in de uitvoering van Glenn Campbell waarschijnlijk voor velen favoriet maar wat mij betreft heeft deze interpretatie meer zeggingskracht. “After Loving You” is in mijn oren het minst sterke nummer. Veel overtuigender is ‘True Love Travels On A Gravel Road’. Interessanter ook dan ‘Any Day Now’ en de mega seller ‘In The Ghetto’ die met name voor de echte Presley fan van belang zijn.

De 180 grams virgin vinyl persing kent geen oppervlaktegeluiden die het klankbeeld nadelig beïnvloeden. Ik ken de originele plaat niet maar wat hier opvalt is dat Elvis in de eerste nummers van kant één achter zijn (krachtiger klinkende) begeleiding lijkt te staan. In de latere nummers ontstaat er een betere balans. Ook de mate waarin ruimtelijke informatie aanwezig is varieert al naar gelang het nummer.

Extra Informatie :
Format: LP / 180 grams Vinyl
Label / Distributeur :  Speakers Corner Records / Technicom