Within Temptation

Jan Luijsterburg | 04 januari 2003

Mother Earth Tour

Within Temptation“Within Temptation, een Nederlandse Gothic Rock band, is in 1996 opgericht door Robert Westerholt en Sharon den Adel.” Zo begint hun eigen bio op de veelbezochte website www.within-temptation.com. Ik had al eens een glimpje opgevangen en was eerder verbaasd dan enthousiast. Verbaasd vooral over het
enthousiasme dat deze opmerkelijke groep teweeg brengt. Ze doen een beetje anachronistisch aan, de zwaar geschminkte, in lange prinsessenjurk verpakte zangeres met band van lederen metalboys die duidelijk veel bozer kijken dan ze zijn. Een opmerkelijke combinatie van imago’s: sprookjesachtig gezang
waarin Keltische invloeden (Enya, Clannad) te herkennen zijn, maar ook de symfonische poptraditie van zeg Genesis en Marillion is duidelijk niet onopgemerkt voorbij gegaan. (Ach ja, alles komt terug.) Met een hedendaags metalsausje. Soms gruntende, maar meestal toch heel braaf melodieus spelende muzikanten (veel keyboards), en een uitzinnig publiek dat massaal de wijsvinger en de pink de lucht in steekt. Vreemd.

Maar toen thuis deze DVD met opnames van een reeks optredens op de grote zomerfestivals van de Benelux opgezet was volgde meteen het niet mis te verstane commentaar van mijn 12-jarige dochter Eline: “Schrijf maar dattie vet cool is.” Het is duidelijk: vader begrijpt de dingen niet.

Als je fan bent wil je veel mogelijk te hebben. Within Temptation voorziet in deze behoefte met dit uitvoerige en met een euro of 25 schappelijk geprijsde box met twee video- en een geluidsschijfje. Ze hebben zo ongeveer alle beeldmateriaal rond hun festivaltournee  verzameld en op de disks gezet, zo lijkt het. Het concertgedeelte op dvd nummer 1 beslaat twaalf nummers van hun eerdere studio-cds, zoals gespeeld op Werchter, Pukkelpop en Lowlands. De muziek staat in dezelfde volgorde en uitvoering ook op een bijgeleverde audio cd. Die verdween meteen naar Eline’s slaapkamer. Drie videoclips completeren het schijfje, waarbij aan het in Noorwegen gefilmde Mother Earth filmpje duidelijk het meeste werk gespendeerd is. Dat blijkt ook op dvd 2, gevuld met extra’s voor de echte die-hards, waarop een ‘making
of’ van de clip te vinden is. Er hebben duidelijk wat mensen rondgelopen met videocameraatjes achter de schermen bij de vele festivals waar Within Temptation speelde. Ook de obligate interviewtjes worden ons niet bespaard. Veel wetenswaardigs levert het niet op, al zal de fan daar heel anders over denken. Opvallend bescheiden en aardig zijn ze, die leden van Within Temptation. Een beetje overvallen door het succes lijken ze nog aardig zichzelf te zijn gebleven. Ze hebben de tijd van hun leven, en laten de fans
daarvan deelgenoot zijn. Mooi toch? Aan muziek zitten tussen al die extras nog accoustisch nummer, een item Broerenkerk Zwolle, waar de band met een koor samenwerkt, en voor wie er echt geen genoeg van kan krijgen een multi angle versie van het nummer Ice Queen. Als fan kun je geen betere band dan Within Temptation hebben.

Over de DVD
Beeldformaat: 16x9 (concert) en 4x3 (extra’s grotendeels)