Eva Cassidy

Jan de Jeu | 25 september 2002
Songbird

Eva Cassidy2Het werk van deze zangeres wordt heel vaak gebruikt bij hifi shows en ook in recensies van audio apparatuur duikt haar naam regelmatig op. Tot aan haar dood op 2 november 1996 was zij slechts bekend bij een klein publiek; met name door een opname die aanvankelijk slechts lokaal op cd uitgebracht werd; “Live At Blues Alley”, opgenomen in de gelijknamige club in Washington D.C. Na haar dood werd deze cd eerst landelijk en later ook internationaal gedistribueerd. Daarna volgden binnen korte tijd nog “Eva By Heart”en “The Other Side”; het laatste is een duet album met Chuck Brown. “Songbird” bevat songs van de eerste drie cd’s. Later is ook nog “Time After Time” uitgebracht en kortgeleden kwam ik in een cd winkel opnieuw twee mij onbekende titels tegen. Ongetwijfeld zullen er in de toekomst nog wel meer cd’s verschijnen.

“Songbird” bevat vier nummers van het “Live at Blues Alley” concert; “Fields of Gold”, “Autumn Leaves”, People get Ready” en “Oh, had I a Golden Thread”. Dit laatste nummer is overigens in de studio opgenomen en later toegevoegd aan de overige live opgenomen nummers van dit album. Vijf melodieen komen ook voor op het album “Eva By Heart”. Het zijn echter niet dezelfde takes. Voor “Wayfaring Stranger”werd door de vader van Eva, Hugh Cassidy, gekozen voor een ruwe mix, terwijl “Wade in the Water”, “Songbird”, “Time Is A Healer” en “I Know You By Heart” afkomstig zijn van een cd die in de studio gemaakt is nog voorafgaand aan de finale opname en mastering van het “Eva By Heart”album. Het applaus is afkomstig van de drie live tracks van het Blues Alley album.

Eva Cassidy Songbird2De lp versie van de cd “Songbird” is uitgegeven in een gelimiteerde serie van 10.000 waarvan ik nummer 1666 in bezit heb. Het is een 180 grams virgin vinyl pressing die vervaardigd is door Pallas in Duitsland en gemastered is door Nick Webb in de Londense Abbey Road studio’s. Alle aandacht is gegaan naar de opname en naar informatie over de opnames of de uitvoerende zangeres wordt dan ook tevergeefs gezocht. Persoonlijk vind ik dat een gemiste kans. De hoes toont dezelfde voorkant als de cd met centraal in het midden een grote foto van Eva Cassidy. Om de verhoudingen gelijk te houden heeft men de foto vergroot af moeten drukken waardoor hij minder scherp is dan op de cd cover. Mij stoort dat persoonlijk. Net als de glans van de hoes mij stoort. Daardoor krijgen de gouden rand om de foto en de gouden letters waarmee de naam van de zangeres op de hoes vermeld staat iets kitscherigs. En dat vind ik jammer want dat sluit exact aan bij de mijns inziens niet terechte kritiek als zou de emotie die in de stem van Eva Cassidy doorklinkt niet echt zijn. Mensen die haar gekend hebben omschrijven haar als een onzekere, sensitieve vrouw die bij een optreden soms bijna verlamd werd door verlegenheid. Op het Blues Alley album komt dit glashelder naar voren en ook op deze “Songbird” lp heeft men de emotie in de mastering weten te vangen. Van de nummers op deze lp zijn het nummer van Sting getiteld “Fields Of Gold” en het aloude “Autumn Leaves”mijn favorieten. Echt kippenvel krijg ik bij “Over The Rainbow”. De lp heeft nog één minpuntje, maar dat is puur persoonlijk; sinds ik de lp in huis heb draai ik de cd niet meer.