Life in a Day

Jan Luijsterburg | 18 november 2011

Vorig jaar deed YouTube aan iedereen de oproep om het leven op 24 juli 2010 te filmen en het resultaat te posten. Het leverde 80.000 inzendingen op, samen 4.500 uur aan videobeelden, afkomstig uit 192 landen. Regisseur Kevin MacDonald stelde er een film van anderhalf uur uit samen, die integraal op YouTube te zien is, maar daarnaast ook op DVD verscheen.

De film bevat fragmenten uit 331 inzendingen. Ze zijn zo gemonteerd dat ze het verhaal van de dag vertellen, te beginnen met de ochtendrituelen. De leefomstandigheden zijn overal anders, maar veel is toch universeel. Tussendoor worden de antwoorden getoond op de vragen die bij de opdracht hoorden: wat maakt je aan het lachen, waar houd je van en waar ben je bang voor en wat heb je op dit moment in je zakken?

Editor Joe Walker heeft het materiaal soepel aan elkaar gezet, met als resultaat een film die veel minder vermoeiend is dan je zou verwachten. Een dag is te overzien, maar de wereld is een erg omvangrijke opnameset. Snel gemonteerde passages worden afgewisseld door rustige momenten, waarop het lukt wat thuis te raken bij enkele van de vele mensen met wie we vluchtig kennis maken. Vijf Nederlanders zagen hun beelden terug in de film. Ze waren begin dit jaar te zien in De Wereld Draait Door.

Life in a Day is op de eerste plaats een uniek experiment: filmische crowdsourcing op deze schaal is niet eerder vertoond. Als resultaat blijft de film ondanks de slimme montage natuurlijk een element van willekeur in zich dragen. Wereldwijde gezichtspunten naast elkaar zetten is al jaren de basis voor het VPRO televisieprogramma Metropolis, dat door de thematische opbouw meer gefocust is. Dat neemt niet weg dat Life in a Day een bijzonder aangename kennismaking is met mensen die je normaal niet snel zou ontmoeten. Een kijkavontuur op hedendaagse zapsnelheid.

VS/VK, 2011
Speelduur: 91 minuten
Regie: Kevin MacDonald