REVIEWSonos

Sonos PLAY:5

Sonos is, zoals je inmiddels waarschijnlijk wel weet, ontwikkelaar van draadloze multiroom muzieksystemen voor het afspelen van digitale muziek. De hier besproken PLAY:5 is een alles-in-één Zone-Player die een luidsprekersysteem met vijf speakers herbergt. De Sonos PLAY:5 is te bedienen met een iPhone, iPod touch, iPad of een Sonos Controller en geeft directe toegang tot muziek, in elke ruimte van het huis.

Uit Music Emotion - Oktober 2010

De PLAY:5 heeft twee tweeters, twee drivers voor middentonen en een ingebouwde enkele subwoofer. Elk onderdeel heeft zijn eigen digitale versterker. Alle instellingen voor filters, bas en treble, de actieve equalizer en de synchronisatie gaan via de digitale signaalprocessor (DSP).

Dankzij de internetverbinding geeft de S5 directe toegang tot meer dan 100.000 internetradiostations, -programma’s en podcasts, en tot elke muziekbibliotheek die is opgeslagen op een pc, Mac of NAS-drive. Daarnaast biedt de S5 toegang tot smart radio van de muziekdienst Deezer, zonder tussenkomst van een computer en sinds eind september kan men eveneens beschikken over de on-demand streaming muziekservice van Spotify. Via de analoge aansluiting is de S5 te verbinden met externe geluidsbronnen, zoals een iPod, cd-speler, tv of dvd-speler.

Installatie

Van de zomer werd er een flinke doos afgeleverd met daarin twee PLAY:5 ZonePlayers, een Bridge en een iPod touch. Met de verkorte handleiding in de hand installeerde ik de handel.

Dit hield in: de Bridge aansluiten via een datakabel aan mijn router, de stroomkabels eraan hangen, de software installeren op de computer, afhankelijk van de grootte van je muziekbibliotheek duurt het even voordat de Sonos Desktop Controller je nummers heeft ingelezen, maar zodra dat gebeurd is, ben je klaar!

Klik hier voor de iPad vriendelijke PDF

NOOT VAN DE REDACTIE: Op deze pagina wordt consequent verwezen naar de PLAY:5 van Sonos, terwijl het volledige artikel spreekt over de Sonos ZonePlayer S5. De reden daarvoor is dat Sonos sinds de introductie van de PLAY:3 ook de S5 ZonePlayer anders is gaan noemen, namelijk PLAY:5. Ook de naam van de bijbehorende ZoneBridge is veranderd, en heet nu gewoon Bridge.