Queens Of The Stone Age – Lullabies To Paralyze (2LP)

Eric de Boer | 04 november 2011

Eén van de leukste aangekondigde heruitgaven op vinyl van het afgelopen jaar is eindelijk verkrijgbaar. De eerste duizend persingen worden ook nog eens genummerd en op rood vinyl geperst en zullen ongetwijfeld een collectors item gaan worden. En als de klank ook nog eens prima is zullen de platenzaken vast en zeker veel liefhebbers van Josh Homme en zijn collega-artiesten kunnen verblijden. Lullabies To Paralyze is uit.

Ik heb het natuurlijk over het vierde studioalbum van de band Queens Of The Stone Age, dat origineel in 2005 verscheen en meteen hoog in de hitlijsten stond. Dit album is dan ook tot nog toe het meest succesvolle voor de band. Naast Josh Homme en Mark Lanegan was er op dit album niemand meer over van de bezetting van het voorgaande album Songs For The Deaf. De plaat van de Californische rockers kwam tot stand met medewerking van vele artiesten en musici, waaronder Joey Castillo en Troy van Leeuwen (beide bekend van ondermeer de band Eagles of Death Metal).

Verder kwamen de veertien tracks op de mengtafel door de toevoeging van onder andere Chris Goss, Billy Gibbons (bekend van ZZ Top), Jack Black en Josh Freese (o.a. Nine Inch Nails, A Perfect Circle). Een aardige line-up, dus. Toch weten Homme en zijn kornuiten van Lullabies To Paralyze een geheel te maken dat bijblijft. De af en toe wat logge sound van Q.O.T.S.A. op het album maken samen met de even zware riffs en de versmelting met Josh zijn stemgeluid een fijne ervaring, die nog steeds bijblijft. Gelukkig is er dus deze persing, die menig fan en vinylliefhebber zal verblijden. De gatefold sleeve en goede binnenhoezen zijn natuurlijk prettig, maar een mooi geëtste vierde plaatkant en vooral een goede dynamiek zijn zaken die zwaarder wegen. De gelimiteerde ‘rode’ editie klinkt dus gewoon meer dan goed en biedt genoeg luisterplezier voor liefhebbers van het genre.

Aanvullende info:
Label: Music On Vinyl
Speelduur: 59:26 minuten