Mark Lanegan Band – Bubblegum (LP)

Eric de Boer | 04 juni 2011

Met diverse prominente samenwerkingen op zak mocht de Amerikaanse Mark Lanegan zich in 2004 opnieuw verheugen in een collaboratie met enkele grootheden. Onder de noemer Mark Lanegan Band vond de zanger annex schrijver één van zijn succesvolste projecten van het eerste decennium van deze eeuw. Bubblegum, zoals het album heet, verscheen in 2004 en vormde het vijfde album van de toen 29-jarige man. Music On Vinyl brengt het album opnieuw uit.

De zwarte hoes van het album past prima bij de zwarte muziek van deze band/ supergroep. Dat Mark Lanegan zijn sporen al verdiend had in de jaren negentig door collaboraties met onder andere Nirvana-zanger Kurt Cobain en de bassist van diezelfde band, Krist Novoselic. De grungestijl paste ook wel perfect bij de rauwige rookstem van Mark, die ook te horen is op vele albums van Queens Of The Stone Age. Dit vijfde studioalbum van Lanegan kreeg dan ook medewerking van Josh Homme en Nick Oliveri van QOTSA. En om het rijtje bekende artiesten die meewerkten aan Bubblegum even compleet te maken kwamen Guns ‘n’ Roses/ Velvet Revolverhelden Izzy Stradlin en Duff McKagan even een stukje meezingen (Strange Religion). Ook PJ Harvey zingt op een tweetal tracks (Come To Me en Hit The City) en Aldo Struyf (Millionaire) bedient de toetsen op enkele nummers.

De muziek zélf is een prettige smeltkroes van post-grunge en stonerrock met soms wat rock’n roll invloeden en dan weer rustiger tracks. Maar ook die wat minder hoogdravende tracks fungeren niet als vullers. Zo is er het zeer sterke When Your Number Isn’t Up, waarop Mark Lanegan zelf op een Johnny Cash-achtige wijze de vocalen brengt die vrijwel door enkel basgitaar worden gedragen. Zo ook het sterke nummer Wedding Dress, met vocale ondersteuning van Wendy Ray Fowler. Briljante luistermuziek met een donkere twist. Het hele album luistert trouwens erg lekker weg, komt af en toe wat hoekig op de luisteraar af en biedt prima post-milenniumrock voor de jonge generatie. De opname is redelijk tot goed en de persing zelf is goed te noemen. Music On Vinyl heeft het album voorzien van een mooie bedrukte binnenhoes en een glimmende buitenhoes om de 180 grams persing.

Label: Music On Vinyl
Speelduur: 49:06 minuten
Website: Marklanegan.com