Stevie Wonder – Talking Book (LP)

Eric de Boer | 01 juni 2011

In de jonge Silver Label reeks heruitgaven op standaard gewicht vinyl is nu het album Talking Book uit 1972 verschenen. Dit album was het vijftiende studioalbum van de blinde singer-songwriter die een flinke hit wist te scoren in de jaren zeventig, ondanks persoonlijke tegenslagen. Mobile Fidelity Sound Lab geeft het album vier decennia later nog een kans.

Hoewel de schrijver en artiest in 1972 in een slechte periode in zijn huwelijk was beland staat Talking Book bol van redelijk vrolijke muziek. Stevie Wonder wist melancholie te gebruiken om een commercieel soort vrolijkheid uit te halen. Luister maar naar de teksten op dit album op tracks als Lookin’ For Another Love of You And I. Wonder, zelf verantwoordelijk voor alle muziek en het overgrote deel van de teksten op deze plaat, laat behalve zijn stemgeluid ook veel keyboards horen. Invloeden van funk en zelfs rock kwamen goed naar voren, met medewerking van artiesten als Ray Parker Jr. (Maybe Your Baby) of Jeff Beck (Lookin’For Another Love). Het album heeft Wonder indertijd ook nog eens drie Grammy Awards opgeleverd. De producers van onder andere Talking Book waren het toen zeer succesvolle duo Malcolm Cecil and Robert Margouleff. De meest bekende hits van dit album zijn You Are The Sunshine Of My Life, I Believe (When I Fall In Love It Will Be Forever) en het nummer Superstition.

En hoewel het album in zijn originele tijdperk een zeer vooruitstrevend album geweest is en sommige tracks nu als ‘all time classic’ te boek staan, valt deze heruitgave ondergetekende recensent toch een beetje tegen. Of het nu aan de staat van originele mastertapes ligt of aan de remastering middels het door MoFi toegepaste Gain 2 Analog System is niet te duiden, maar het album klinkt alsof er een flinke ruisonderdrukking op is losgelaten. Wat vrij jammer is, want hierdoor leeft de muziek als het ware minder. Hoge tonen (hi-hats) komen af en toe wat overhelder op me over ten opzichte van de rest van de muziek, terwijl de vocalen van Stevie Wonder en zijn achtergrondzangeressen lichtelijk aan de weergevers blijven kleven. Een beetje tam, als het ware. Een wasbeurt extra om eventuele persvetresten uit de RTI perserijen te elimineren mocht ook niet baten. Talking Book is dus wellicht leuk voor de Wonder-fans om te bezitten, maar als het gaat om dynamische weergave zijn er in de Silver Label reeks van Mobile Fidelity Sound Lab al betere persingen verschenen.

Aanvullende informatie
Label: Mobile Fidelity Sound Labs
Speelduur: 43:26 minuten