Supertramp – Breakfast In America (LP)

Eric de Boer | 14 november 2010

In de stormvloed van heruitgaven van de afgelopen tijd, waarvan er veel enkel zijn bedoeld om de liefhebber van een bepaalde band of artiest nog een keer geld uit de zak te kunnen kloppen (enkele goede audiofiele heruitgaven uitgezonderd) is het leuk om te zien dat sommige back catalogues ook nog waardevol kunnen zijn.

Wat kan je dan zeggen van een album dat bij vrijwel iedere popliefhebber bekend is en waarvan veel tracks nog vaak gedraaid worden in bars, cafés en niet te vergeten op audioshows en thuis bij de liefhebber? Ik heb het over het album Breakfast In America van Supertramp. Meermaals bekroond, miljoenen keren verkocht en nog vaak beluisterd, ook door ondergetekende recensent. Omdat ik ook het origineel op vinyl bezit is de vergelijking met het origineel uit 1977 leuk om te maken.

Het album zelf kent natuurlijk bekende grote hits zoals de titeltrack, het epische Take The Long Way Home, Goodbye Stranger en natuurlijk The Logical Song. Kenmerkend voor het album is het vele gebruik van een Wurlitzer elektrische piano, dat na dit album altijd een prominente plek heeft mogen innemen op setlists en albums. Maar ook de bij het grote publiek minder bekende tracks zoals het geweldige Child Of Vision. De opbouw van het album is er niet, de tracks staan volledig op zichzelf maar komen daardoor als geheel juist weer meer tot hun recht.

De door Greg Calbi geremasterde verie van Breakfast In America op vinyl (en op cd) klinkt ten opzichte van het origineel wat droger en spitst zich wat toe op de vocalen van Roger Hodgson en Rick Davies, die zo af en toe naar mijn mening iets teveel naar voren komen. Het laag daarentegen is een stuk strakker op de hernieuwde uitgave op lp en hoewel de wat warme voor die tijd zo typerende klank daarmee wel iets verloren gaat klinkt de hernieuwde versie geheel niet onprettig en past meer in deze tijd van luisteren. Wie het album nog niet heeft en in bezit is van een platenspeler koopt met deze heruitgave in ieder geval een flink stuk nostalgie en een monument van de zeventiger jaren. Waarbij ik wel moet vermelden dat mijn recensie-exemplaar wel eerst een flinke wasbeurt moest ondergaan vanwege een zichtbaar en hoorbaar aanwezige hoeveelheid persvet. Deze reissue wordt geleverd met een gratis download van het album, helaas enkel in MP3.

Label: Universal Records
Speelduur: 45.55 minuten