Hair India

Jan Luijsterburg | 14 augustus 2010

Een documentaire over een bijzondere productieketen: van hoofdhaar tot extension. Daar komt heel wat transport bij kijken, Parma ham is er niks bij. Hoe grof geld verdiend wordt aan arme gelovigen in India die hun haar offeren aan de goden en hoe superrijke vrouwen in opperste decadentie hun eigen haar verlengen met wat eerder op iemand anders hoofd groeide.

Lang haar is het schoonheidsideaal voor Indiase vrouwen. Toch laten talloze pelgims in tempels hun hoofd kaal scheren bij wijze van religieus reinigingsritueel. De tempels varen er wel bij, want het haar wordt verkocht aan de hoogste bieder. Een patserige Italiaanse handelaar betaalt grif een ton aan dollars voor 100 kilo lang haar, wetende dat daar talloze strengen uit geproduceerd worden waar de klant uiteindelijk grif 4000 dollar per stuk voor neertelt. Gouden handel.

Door alle stappen in het proces door elkaar te monteren ontstaat een schrijnend beeld van de tegenstelling tussen arm en rijk. Het decadente gebabbel van filmsterren uit de Bollywood industrie wordt afgewisseld met gesprekken met de pelgrims die afstand doen van hun hoofdhaar.

Die pelgrims houden zich totaal niet bezig met de vraag wat er met hun haar gebeurt. Ze weten duidelijk niet dat er kapitalen verdiend worden aan hun offers. Dit plaatst de filmmakers in een hachelijke morele positie. Het feit dat zij dit dilemma nergens aan de orde stellen in hun film maakt ze onbedoeld bijna medeplichtig aan dit stuitende staaltje uitbuiting.

De film is een treffende situatieschets maar is arm aan gebeurtenissen of dramatische ontwikkeling. Daardoor weet je het op een gegeven moment wel en ebt de aandacht naar het eind toe een beetje weg. Dat maakt de opgeroepen verontwaardiging over de kloof tussen arm en rijk er niet minder om.

Italië, 2008
Speelduur: 75 minuten
Regie: Marco Leopardi, Raffaele Brunetti