Het is bepaald niet de eerste keer dat een film zich bijna helemaal in de gevangenis afspeelt. Een microkosmos met extreme omstandigheden en bijzondere karakters, de emoties liggen voor het opscheppen, dat is aantrekkelijk voor een film. Betekenissen laten zich eenvoudig uitvergroten tot een statement over de hele samenleving waarvan het gevang een afspiegeling is. Jacques Audiard zet met zijn veelbekroonde meesterwerk een nieuwe standaard in een genre dat hij tegelijk overstijgt.
Met een flink gehavende kop belandt Malik El Djebana in de gevangenis. Zes jaar moet hij zitten, waarvoor wordt niet vermeld. Hij is 19, dus komt dit keer tussen de volwassen gevangenen. Wat dat betekent wordt wel snel duidelijk: een jungle met een heldere pikorde. Bovenaan staat César, leider van een Corsicaanse maffiabende, die de bewaking bijna gebruikt als bedienend personeel. Naast de Corsicanen is er een groeiende groep islamitische Arabieren. Malik is ook van Arabische komaf, maar zoekt aansluiting bij de Corsicanen. César stelt hem op de proef met een opdracht: hij moet een Reyeb vermoorden, een intellectuele eenling tegen een Corsicaan gaat getuigen. Malik leert hoe hij een scheermesje in zijn mond kan vervoeren, maar de moord verloopt aanzienlijk rommeliger dan César hem bedacht had. Een bloedstollende, zeer onaangename scène die de start vormt voor de opmars van Malik.
Hij houdt daarbij contact met Reyeb, die regelmatig verschijnt als geest met voorspellende krachten. Van alfabeet ontwikkelt Malik zich tot een geletterde jongeman, en zodra hij af en toe met verlof mag voert hij opdrachten uit voor César. Dat hij vooral geleerd heeft zijn eigen hachje te redden leidt tot een dubbelleven, waarin hij zich handig navigeert tussen de Corsicanen en Arabieren en uiteindelijk een bedreiging wordt voor César.
Debutant Tehar Rahim is perfect gecast voor de rol van Malik. Dat geldt ook voor Niels Arestrup, een buitengewoon overtuigende engerd die eerder te zien was in Audiard’s De battre mon coeur s’est arrêté. Un prophète ontleent zijn kracht verder aan de ongepolijste, realistische filmstijl, gebaseerd op een uitgebreide studie naar de situatie in Franse gevangenissen. Verder zit de plotontwikkeling geraffineerd in elkaar, waardoor je als kijker uitgenodigd wordt verder te kijken dan je neus lang is, je krijgt het complex van malversaties zeker niet op een presenteerblaadje uitgelegd.
Het uitgebreide pakket bonusmateriaal, meegeleverd op een aparte DVD, gaat onder meer in op de filmlocatie, een speciaal voor de film omgebouwd leegstaand gebouw, de figuranten, allen met een gevangenisverleden, en de werkwijze van Audiard, met veel aandacht voor de repetities. Vooral de fraai gemonteerde making of is zeer de moeite waard. Hoewel het vervelend blijft eerst door een stel trailers te moeten skippen is dit een uitgave die recht doet aan de deze geweldige film.
Aanvullende informatie:
Frankrijk/Italië, 2009
Speelduur: 148 minuten
Regie: Jacques Audiard
Scenario: Jacques Audiard, Thomas Bidegain
Productie: Lauranne Bourrachot, Martine assinelli, Marco Cherqui
Camera: Stéphane Fontaine
Montage: Juliette Welfling
Art direction: Michel Barthélémy
Muziek: Alexandre Desplat
Met: Tahar Rahim, Niels Arestrup, Adel Bencherif, Hichem Yacoubi
Extra’s: Making of: Achter de tralies (70 min), Un prophète in Chatenay (26 min), Deleted scenes (11 min), Oefeningen van Tahar Rahim (5 min), Repetities (20 min)
Beeld: 16:9 anamorf, extra’s niet anamorf
Geluid: DD 5.1
Uitgave: Homescreen
Te bekijken via Cinemalink.tv
Website: http://www.un-prophete-lefilm.com