Fish Tank

Jan Luijsterburg | 01 april 2010

Vergeleken met de ongelofelijke ellende van het dikke zwarte meisje Precious in de gelijknamige film valt de situatie van de 15-jarige Mia misschien nog mee, maar te benijden is zij evenmin. Waar Precious open en kwetsbaar gebleven lijkt is Mia verhard en strijdbaar. Ze woont met haar verlopen maar nog wulpse moeder in een naargeestige Engelse flat en slaat iedereen die haar dwars zit in elkaar. Gelukkig maar dat ze kan dansen.

Fish TankAls de moeder (Kierston Wareing, bekend uit It’s a Free World van Ken Loach) een sympathieke man in huis haalt (Michael Fassbender, Hunger) lijkt Mia zowaar een kameraad gevonden te hebben, een vaderfiguur bijna. Tot een ontdekking de illusie weer in duigen doet vallen.

Fish Tank is de krachtige opvolger van de ook al niet te versmaden, net als Fish Tank veelbekroonde debuutfilm van Andrea Arnold, Red Road. Analoog aan de Waalse gebroeders Dardenne volgt zij haar hoofdpersonage op de voet met een dynamische camera. Het beklemmende, haast claustrofobische effect wordt nog versterkt door de keuze voor het nog zelden toegepaste smalle 4:3 beeldformaat.

Hoewel er bepaald geen gebrek is aan ellende overheerst de bewondering voor de levenslust en kracht van Mia, volkomen naturel gespeeld door de letterlijk van straat geplukte Katie Jarvis. Hoe grauw de omgeving ook is, er is volop oog voor vertedering en schoonheid, al bevinden die zich vaak in kleine uithoekjes. De film zit vol met krachtige beelden van een wonderlijke schoonheid, ontroerende kunstwerkjes. Ze trekken de film ver uit boven het niveau van het gruizige ‘kitchen sink’ realisme.

Fish Tank

De DVD is anamorf gemasterd voor breedbeeld, met zwarte balken aan de zijkanten zodat het bedoelde beeldformaat getrouw en in perfecte kwaliteit wordt weergegeven. De niet op de verpakking aangekondigde extra’s zijn wel in breedbeeld. Er zijn interviews met de hoofdrolspelers, die onder meer spreken over de bijzondere manier van opnemen, chronologisch en zonder dat ze het script te zien kregen. Daarnaast is er een uitgebreid verslag van het opnemen van een breakdance shot die mooi demonstreert hoe gedreven en tegelijk relaxt er aan de film gewerkt is.

Andrea Arnold haalt het beste uit haar acteurs, maar is tegelijk totaal gefocust, met een meesterlijk resultaat. Een film die je niet snel vergeet.

VK, 2009
Regie en scenario: Andrea Arnold