Bernstein met Debussy

Ferd Op de Coul | 04 maart 2010

De bewering dat Italiaanse orkesten niet deugen voor symfonische muziek en alleen maar goed overweg kunnen met het opera-repertoire, is een van die typische vooroordelen die in de muziekwereld kennelijk niet weg te branden zijn. Je kunt vermoeden waar die mening op is gebaseerd: op het gegeven nl. dat Italie nooit een grote symfonische traditie heeft gekend zoals die wel in Duitsland, Groot-Brittannie, de Skandinavische en midden-en west-Europese landen tot ontwikkeling is gekomen.

Bernstein met DebussyEen gevolgtrekking zou kunnen zijn, dat de Italiaanse orkesten dus met hun symfonisch repertoire in de achterhoede blijven opereren, maar meermalen is het tegendeel bewezen, getuige prestaties van de beste Italiaanse orkesten, ook al behoren die nog altijd niet tot het absolute neusje van de zalm zoals het KCO, de Berliner of Wiener Philharmoniker.

Tot die beste Italiaanse orkesten behoort zeker het Orchestra dell’ Academia Nazionale di Santa Cecilia uit Rome, dat van een energieke en geïnspireerde, hoewel niet altijd even fijnzinnige en nuancering-rijke musiceervreugde getuigt in een dvd-opname onder maestro Leonard Bernstein. Dat moet wel een van de laatste dvd-documenten zijn van Bernsteins altijd bevlogen dirigeer-stijl, want deze live-opname dateert van 1989, een jaar voor zijn dood. Hij dirigeerde het Cecilia-orkest toen in drie van Debussy’s meesterwerken, nl. Images, La Mer en de Prélude à l’après-midi d’un faune.

Zoals gezegd, hebben we hier te doen met vertolkingen welke wat betreft expressie, vitaliteit en muzikale vreugde niets te weinig overlaten, maar de sfeer van deze onderling zeer uiteenlopende symfonische gedichten van de grote Franse impressionist komt niet overal optimaal aan bod. Op dit punt kan deze interpretatie niet de vergelijking doorstaan met de rijke, koloristisch fijn-geaderde visie zoals wijlen Eduard van Beinum met het (K)CO ze tot stand gebracht heeft met Debussy, maar dat neemt niet weg dat het orkest van Rome onder de bezielende en indringende leiding van Bernstein wel degelijk grootse prestaties heeft verricht met deze schitterende orkeststukken.

Wat deze dvd vooral waardevol maakt, is dat je voortdurend direct wordt geconfronteerd met de zo extatisch gedreven aanvurende en aanvoerende leiding van Leonard Bernstein, die daarmee deze opname niet alleen een muzikaal grote historische waarde verleende, maar er ook een sterk “document humain” mee heeft nagelaten dat een kostbaar bezit zal zijn in iedere disco- en videotheek. Ook de beeldregie van het orkest in actie, in pakkende close-ups, half-totale en totaal-shots, zorgt voor een adequate weergave van de briljante orkestratiekunst zoals die door Debussy meesterlijk werd beheerst.

En wat het geluid betreft: direct, levendig, pakkend, het Cecilia-orkest in optima forma. Aanbevolen dus!

Claude Debussy: Images, Prélude à l’après d’un faune, La Mer: Orchestra dell’ Accademia Nazionale di Santa Cecilia Roma olv Leonard Bernstein.
Dvd beeldregie: Horand H. Hohlfeld.