Eldorado

Jan Luijsterburg | 23 december 2009

Het verhaal van Eldorado komt voort uit een eigen ervaring van filmmaker Bouli Lanners. Hij kwam eens thuis en trof twee inbrekers aan, die hij niet zomaar de deur uit kreeg. De politie bellen ging ook niet, dus er volgde een nacht van praten. In Eldorado treft autohandelaar Yvan, gespeeld door de regisseur zelf, slechts één inbreker aan. Yvan biedt junkie Elie aan hem naar de Franse grens te brengen, wat cumuleert in een roadmovie die veel weg heeft van een western.

EldoradoHet mythische goudland waar de titel naar verwijst moet overdrachtelijk opgevat worden, als hoop. Yvan gaat wel eens naar Amerika om er wat antieke auto’s op te kopen, maar verder spreekt het leven van alledag weinig tot de verbeelding en is ook de expeditie waarvan de film het verslag is bescheiden. Rijden door de prairies van Wallonie, een gebied afgebakend door grootheden als de grens en de stad, levert echter prachtige beelden op en het tweetal komt in bizarre situaties terecht. Zo belanden ze op een naturistencamping, waarin alleen een blote man genaamd Alain Delon aanwezig is om Yvan en Elie te helpen.

Met Yvan hoop je als kijker tegen beter weten in dat het goed komt met Elie, die eigenlijk Didier blijkt te heten. Het bezoek aan zijn ouders is een anticlimax, maar Yvan doet alles om er toch nog iets van te maken. Zelfs het afmaken van een aangereden hond wordt een project van allure, met ontluisterende afloop. Goud wordt er niet gevonden, dat spreekt voor zich.

Eldorado

Eldorado is een bitterzoet sprookje met gortdroge absurdistische elementen en die typisch Belgische melancholieke ondertoon. Een heerlijke film, vergelijkbaar met Aaltra, waarin Lanners ook te zien was, en zijn debuut Ultranova.

Belgie/Frankrijk, 2008
Speelduur: 80 minuten
Regie en scenario: Bouli Lanners