Marvin Gaye - What`s Going On

Jan Luijsterburg | 07 mei 2009

Na de schitterende Deluxe editie uit 2001 zat ik niet echt te springen op alweer een nieuwe versie van dit onovertroffen meesterwerk uit de muziekgeschiedenis. Hoe mooi ook, er is meer muziek die aandacht verdient. Maar als het vervolgens blijkt te gaan om een op vinyl geperste remastering door het Mobile Fidelitiy Sound Lab is watertanden toch niet te vermijden.

Marvin Gaye - What`s Going OnDe LP kwam voort uit de song, en de essentie van zowel LP als het nummer worden samengebald in de titel. What’s Going On? Marvin Gaye zat anno 1970 helemaal stuk na het overlijden van zijn muzikale partner Tammi Terrell en overwoog zelfs uit de muziek te stappen. Het nummer What’s Going On was een idee van Obie Benson van The Four Tops, die Gaye vroeg er aan mee te werken om uiteindelijk tot de conclusie te komen dat het nummer op Gaye’s lijf geschreven was.

Motown baas Berry Gordy vond het echter niks, wat voor hem gelijk stond aan niet commercieel, en wilde het niet uitbrengen. Gaye voerde de druk op en scoorde tot ieders verrassing een enorme hit, waarop Gordy er wel een album omheen wilde. Het werd het eerste conceptalbum van Motown, een suite van samenhangende, in elkaar overlopende songs die op een uiterst persoonlijke manier de kernthema’s van de tijd samenvatten.

De ontluistering van Vietnam, milieuverontreiniging, geweld, werkloosheid en andere ellende worden bestreden met klassieke wapens als liefde en religie. Pure emotie, de urgentie druipt er vanaf. Gaye produceerde het album zelf (ook al uniek in de Motown geschiedenis) en voorzag de stukken van schitterende, rijk gevulde arrangementen, waarbij vooral op kant twee ook ruimte was voor heerlijk grooven.

De reeds genoemde Deluxe editie was klankmatig een enorme verbetering ten opzichte van de eerdere CD release, waarbij nog kwam dat je het album in drie totaal verschillende versies kreeg. Naast de originele versie was er de buiten Gaye om gemaakte en door hem afgewezen “Detroit mix” (ongelofelijk hoe een album aan de mixtafel in een maand tijd een totale metamorfose kan ondergaan) en een concert, met nog wat singles als toetje. Al die extra’s zijn er nu niet bij, maar de geluidskwaliteit is wederom fors verbeterd. Vooral het hoog is veel warmer, passend bij de sfeer van het album en de tijdsgeest. Voor mensen zonder platenspeler: dit zal op de gelijktijdig uitgebrachte SACD versie niet anders zijn.

Het kost wat en ik zou de extra’s van de Deluxe editie zeker niet willen missen, maar door de superieure klank weet dit album in deze versie toch weer nog dieper te raken.

Aanvullende info:

9 tracks, speelduur: 35:28