Marshall Crenshaw - Marshall Crenshaw

Eric de Boer | 07 mei 2009

Eén van de laatste uitgaves op het luxe Mobile Fidelity Sound Lab label is een pop-rock album uit 1982. Ik kende de artiest nog niet, waarschijnlijk velen met mij. Marshall Crenshaw’s debuutalbum met zijn eigen naam als titel is een typisch commercieel product uit het begin van de popcultuur uit de jaren tachtig.

Marshall Crenshaw- Marshall CrenshawHet album heeft in Nederland niet bijster hoge ogen gegooid, misschien heeft het de kans ook niet gekregen in een tijd waar heel veel nieuwe sterren kwamen kijken aan het muziekfirmament. Geslepen is het wel, iedere track is simpel qua opbouw, met een herkenbaar refrein en ontzettend ‘clean’ geproduceerd. Ook het feit dat geen enkele song langer is dan 3:11 minuten zal een bewuste keuze zijn van de schrijver of het label. Toch heeft Marshall Crenshaw het bij het fameuze blad Rolling Stone geschopt tot een notering in de top honderd van beste albums uit de jaren tachtig.

De muziek die Crenshaw ten gehore brengt is enkel en alleen maar te definieren als rock ’n roll en had ook in de zestiger jaren niet misstaan. De vergelijking met Buddy Holly of een vroege Cliff Richard is dan ook snel te maken. De helft van de songs zijn meer dan geschikt om de A-kant van een single te sieren, zo snel blijven de deuntjes in je hoofd rondzwerven. Tekstueel gezien is er ook niets moeilijks aan de cd. Crenshaw steekt zijn liefde voor vrouwen niet onder stoelen of banken en natuurlijk past het bij het genre. Het toenmalige hitje Someday, Someway is een lekker zomers voorbeeld daarvan. Ook lekker in het gehoor liggen Rockin’ Around NYC, The Usual Thing of Cynical Girl. Allen gespeeld door de driekoppige bezetting, Crenshaw incluis, met leadgitaar, bas en drums. Heel af en toe zijn wat Beatles-invloeden duidelijk hoorbaar, wat niet verwonderlijk is. Crenshaw heeft namelijk getoerd tijdens Beatlemania in de jaren zeventig.

Marshall Crenshaw’s debuutalbum is volgens mij ook zijn beste, als ik de vele berichten online mag geloven. De beste man maakt nog steeds muziek en toert ook nog door Amerika. Het album is een blauwdruk voor een tachtiger jaren plaat, perfect qua opzet en voor liefhebbers van rock ’n roll verplichte kost. De mastering door MoFi is zoals we gewend zijn van zeer hoge kwaliteit; er klinkt veel dynamiek gezien de tijd waarin de mastertapes zijn gemaakt. Vrolijke muziek voor in de lente. Marshall Crenshaw is in gelimiteerde oplage beschikbaar.

Label: Mobile Fidelity Sound Lab
Speelduur: 33:47 minuten