Faith no More – Angel Dust

Eric de Boer | 12 februari 2009

Na de re-release van Megadeth’s Countdown To Extinction door Mobile Fidelity Sound Lab het afgelopen jaar moet duidelijk zijn geworden dat liefhebbers van goed vinyl niet alleen maar naar jazz, klassiek of toegankelijke popmuziek willen luisteren. Gelukkig had MFSL nog een sterke productie klaar liggen om opnieuw te masteren en op de bekende hoge kwaliteit zwart goud uit te brengen.

Faith no More – Angel DustHet betreft dit keer Angel Dust van de Amerikaanse band Faith No More. En niet voor niets is de keuze op juist dít album gevallen, dit album is sinds de eerste release in 1992 in totaal al meer dan drie miljoen keer over de toonbank gegaan en staat te boek als een van de meest invloedrijke rock albums ooit. Vele fans van Faith No More beschouwen Angel Dust dan ook als het muzikale hoogtepunt van de band.

MFSL brengt deze remaster uit op twee 180 grams lp’s met een gelimiteerde oplage van 3000 stuks wereldwijd. De productie en het afmixen van de originele master opnames gebeurde onder andere door Matt Wallace (Blues Traveler, Maroon5). Op het album treffen we dertien tracks aan. Zonder de extra veertiende track Easy die op de tweede release van de cd verscheen maar niet bij de originele master hoorde. Het leuke aan dit album is de variatie, snellere metal, sferische doom, Tin Pan Alley sound, zelfs uitstapjes naar death metal of rap zijn aan de orde. Het is dan ook onmogelijk om Angel Dust onder één genre te plaatsen.

Klanktechnisch is het album in deze uitgave een ware juweel in de collectie van een muziekliefhebber. Ten opzichte van de eerste uitgave op cd klinkt de audiofiele persing van MFSL een stuk opener, vetter en minder gecomprimeerd. Heerlijk om te horen hoe iedere sample duidelijker naar voren komt, baspartijen worden zichtbaar en je waant je in de studio tijdens de opnames. Als u nog niet bekend was met het werk van Faith No More is dit dé kans om toe te slaan. Een klanktechnisch hoogstaande persing van een album dat , als het nu voor het eerst werd uitgebracht, nog steeds opzienbarend zou zijn.
Tijdloos genieten en een verplichte voor de rockliefhebber!