Kim Novak Never Swam in Genesaret`s Lake

Jan Luijsterburg | 31 december 2008
Deze Zweedse film die de bioscoop hier niet haalde probeert een heleboel dingen tegelijk te zijn. Een misdaadverhaal, maar tegelijk een poetische verbeelding van hoe het was om begin jaren zestig op te groeien, oftewel de kinderlijke onschuld te verliezen. Schitterende beelden, goed acteerwerk, maar niet een verhaal dat heel diep graaft.

Kim Novak Never Swam in Genesaret`s LakeDe film is gebaseerd op een boek van thrillerschrijver Håkan Nesser. Ik weet niet of dat in het boek ook zo is, maar in de film komt het crime element er bekaaid af. Het leven van Erik is getekend door een aangekondigde ‘verschrikkelijke gebeurtenis’ in de zomer van 1962. Daarmee bedoelt hij niet de fatale ziekte van zijn moeder, maar een raadselachtige moord tijdens een verblijf aan het in de titel genoemde meer. Erik is daar met zijn oudere broer Henry en met klasgenoot Edmund. Groot is de verrassing als Henry de invalkracht van school aan de haak geslagen blijkt te hebben. Alle jongens uit de klas zijn verliefd op deze schoonheid die niet voor niets aangeduid wordt met bijnaam Kim Novak, het ultieme sekssymbool uit de klassieke Hitchcock films uit die tijd. Had zij niet al een relatie met de beruchte sportman met de losse handjes Berra Albertsson? En laat die bruut nou net in het aangrenzende huisje verblijven.

De kern van het verhaal, de moord, verloopt bijna terloops. Veel meer aandacht dan deze anticlimax staat krijgt het sfeerbeeld van puberlevens anno toen. Echt tot leven komen de personages echter niet, en van herhaaldelijk uitgesproken kromme tenen verwekkende statements als ‘het leven moet zijn als een vlinder op een zomerdag’ word je ook niet vrolijker. De schitterende natuurbeelden benadrukken alleen de tekortkomingen van het verhaal. Dat geldt ook voor de overnadrukkelijk zoetige soundtrack.

De film kabbelt niet onaangenaam voort, ziet er als gezegd schitterend uit en is best onderhoudend. Het niveau van de gemiddelde televisiethriller wordt echter zeker niet overtroffen.

Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö
Zweden, 2005