The Paperboys - Live At Stockfisch Studio

Jan de Jeu | 06 november 2008

Het ene moment waan ik me in Mexico, het volgende in Ierland, vervolgens in de Verenigde Staten en dan weer in Canada. Dit wordt enigszins verklaarbaar wanneer ik me bedenk dat leadzanger/gitarist Tom Landa deze band in 1992 in het Canadese Vancouver opgericht heeft terwijl hij oorspronkelijk zelf uit Mexico komt.

The Paperboys, Live At Stockfisch StudioAanvankelijk speelde de groep Keltische pop maar nadat Tom zijn ‘roots’ herontdekt had veranderde dat al snel. Tournees in het buitenland volgden en ook deze beïnvloedden het repertoire in verregaande mate. Momenteel speelt de groep een mengsel van Keltische muziek, Latin, Americano, soul, country en bluegrass. Perfect afgestemd dus op de doelgroep van het Stockfisch label. Ook al gaat het bij dit label dan meestal om de opname van een solist, gesteund door een keur aan studio muzikanten.

Ditmaal speelt er een echte band, met name bekend vanwege de live optredens in clubs, zalen en folk festivals over de hele wereld. Met Geoffrey Kelly op diverse fluiten, Brad Gillard op bas en banjo en Matt Brain drums & percussie. En natuurlijk niet te vergeten de dames Kendel Carson en Ashley MacLeod (piano) die beiden de fiddle bespelen en daarnaast hun vocale kwaliteiten bijdragen.

Heel even denk ik dat het hier om een live concert gaat. Al vrij snel blijkt echter dat de band een live atmosfeer creeert in de Stockfisch studio. Deze indruk ontstaat doordat de musici voor en na de nummers op ontspannen wijze met elkaar praten. Er is echter geen publiek te horen en ook de ambiance van een zaal is helaas – geheel in de traditie van dit audiofiele platenlabel – in de opname volledig afwezig. Wat wel te horen is, is de mooie directe opname met een weelde aan detaillering, fraaie realistische dynamiek en open, heldere klank zoals ik dit van dit akoestische label gewend ben. Echte fans zullen acht van de elf composities herkennen. Tezamen vormen ze een soort ‘best of’. Daaraan toegevoegd zijn drie nieuwe composities.

In het eerste nummer Waiting bewijst Landa al meteen over een karakteristieke stem te beschikken. Het meest verfrissend klinken in mijn oren evenwel de Mexicaans getinte songs zoals het door Tom Landa geschreven La Primavera met een glansrol voor de banjo van Brad Gillard. Of één van de drie instrumentale nummers - El Baile Del Puma - met de houten fluit van Geoffrey Kelly. En natuurlijk de passages waarin de stemmen en de fiddles van de beide dames aan bod komen. Excellent!

Format: Hybride stereo SACD SFR 357.4054.2 (Ook verkrijgbaar op 180 gram vinyl)
Label: Stockfisch Records