De nieuwste film van Gus Van Sant wordt in de DVD uitgave vergezeld door zijn eerste film uit 1985, die destijds nauwelijks te zien is geweest en dus nu voor het eerst op een breed publiek losgelaten wordt. Twee zoektochten van jeugdige personages in Portland, Oregon: in de hedendaagse skaterswereld en tussen de Mexicaanse vluchtelingen.
De twee poetisch gemonteerde films hebben meer met elkaar gemeen dan je zou verwachten met een tussenliggende periode van 23 jaar, vol successen en fiasco’s.
Na een aantal Hollywoodproducties, waaronder To Die For, Good Will Hunting, Finding Forrester en een letterlijke, omstreden remake van Hitchcock’s Psycho, keerde Van Sant enkele jaren geleden terug naar de arthousewereld waarin hij ooit begon. Kleine, eigenzinnige producties waarin hij zelf de controle heeft en het experiment niet schuwt.
Elephant en Last Days maakten grote indruk door een grillige, associatieve vertelwijze die toont wat er vooraf gaat aan een dramatische gebeurtenis.
Paranoid Park werkt een beetje andersom. De ramp is al vrij snel duidelijk: er is een bewaker onder verdachte omstandigheden door een trein doormidden gereden vlak bij het skatepark waar hoofdpersoon Alex zich vaak ophoudt. Wat er in zijn hoofd omgaat wordt op indirecte manier getoond door de schitterende beelden van de fameuze cameraman Christopher Doyle. Vooral de vertraagde beelden in het skatepark zijn schitterend. Aan het verwoorden van zijn gevoelens is Alex niet toe, al probeert hij het wel op te schrijven. Het maalproces van Alex’ hersenen wordt weerspiegeld in de verhaalstructuur, die ook in kringen door de tijd dwaalt. Net als in Elephant levert Paranoid Park een prachtig inkijkje in de jungle van het puberbestaan op een Amerikaanse highschool.
Het feit dat Mala Noche zonder budget, met bescheiden eigen middelen gemaakt werd, weerhield Van Sant er niet van er een buitengewoon stijlvol geheel van te maken, geschoten in contrastrijk zwart-wit. Hoofdpersooon Walt werkt in een ‘liquor store’ (de cover van de DVD wordt het wonderbaarlijke begrip ‘likeurwinkel’ gebruikt – ooit zoiets gezien?) in een achterbuurt. Hij valt als een blok voor de illegale immigrantenjongen Johnny, altijd begeleid door zijn vriend Pepper. In tegenstelling tot Pepper ziet Johnny de herenliefde niet zitten, en er ontstaat een merkwaardige, broeierige driehoeksverhouding.
Als bonusmateriaal is er een Franse documentaire over Gus Van Sant meegeleverd, en op beide DVD’s zijn er fragmenten uit een interview met de opvallend bescheiden en onzeker sprekende regisseur.
Aanvullende informatie:
Paranoid Park: VS, 2007, speelduur 82 minuten, 16:9 anamorf, DD 3.1
Mala Noche: VS, 1985, speelduur 75 minuten, 4:3, DD 2.0
Regie: Gus Van Sant
Extra: In het doolhof (23 minuten), interviews (13 + 3 minuten)
Uitgave: A-film
Websites: http://www.mk2.com/malanoche, http://www.myspace.com/paranoidparkthemovie